'Marketingtruc'

Gouden Windei voor misleidend 'groentesnoep' van Nicolette van Dam

22 december 2021 13:33 Aangepast: 22 december 2021 13:50
Beeld © Instagram @nicolettevandam1

Het 'groentesnoep' van tv-ster en ondernemer Nicolette van Dam is de winnaar van het Gouden Windei van 2021.

Haar Yummy Veggie Candy van Let’s, zoals het product officieel heet, is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021, een prijs van voedselwaakhond foodwatch.

Marketingtruc

Volgens foodwatch zijn de snoepjes misleidend, omdat er evenveel suiker in zit als in sommige andere snoepwaar. "Groentesnoepjes klinken te mooi om waar te zijn, en dat is het ook", zegt Nicole van Gemert, directeur van foodwatch. "Als je wat groentesapconcentraat in je producten wilt verwerken, prima. Maar dit product heeft niets te maken met groente en fruit eten en kan zelfs contraproductief werken. Als je toch die schijn wekt, is het niet alleen een marketingtruc, maar ook misleidende marketing."

Foodwatch heeft de prijs inmiddels overhandigd aan een vertegenwoordiger van Let's. Nicolette van Dam wilde zelf alleen schriftelijk op de prijs reageren en plaatste ook een bericht op Instagram: "Ik heb het Gouden Windei gewonnen en dat is natuurlijk nooit onze ambitie geweest met Let’s. Ik vind het heel erg goed dat deze prijs bestaat en we gaan de feedback over de communicatie ook zeker meenemen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Albert Heijn en Conimex passen product aan na nominatie Gouden Windei

Eerder liet Van Dam, initiatiefnemer van de snoepjes, al weten het niet eens te zijn met de nominatie. "Want hoewel foodwatch van mening is dat groente en fruit gebruiken een valse marketingtruc van ons is, zijn wij ervan overtuigd dat groente en fruit juist de mooiste ingrediënten zijn om heerlijke producten te maken", schreef de presentatrice eerder in een reactie aan foodwatch. "En dat is geen marketingtruc, maar voor ons simpelweg een feit."

Het Gouden Windei is dit jaar voor de elfde keer uitgereikt. De andere twee genomineerden waren 'Poké Bowl met lekker veel groente’ van Knorr en 'Recyclebare kroepoekzakken’ van Conimex.

Eerdere winnaars zijn onder andere Coca-Cola Smartwater (2018), maisbrood van Jumbo, zonder maismeel (2017) en Healthy People Blauwe bosbes en framboos (2016).

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Foodwatch: weg met de vitamineclaims op junkfood

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore