Zondaginterview

Emile doet de meest bizarre experimenten: 'Respect voor techniek moet terugkomen'

05 december 2021 08:14 Aangepast: 06 december 2021 19:00
Emile Luijben trekt honderdduizenden kijkers met zijn YouTubekanaal Master Milo. Beeld © Evy van der Sanden

Hij bouwde auto's die over de kop kunnen rollen, experimenteerde met nagellakremover als benzine, restaureert een tank die van Saddam Hoessein was, en verdient er ook nog zijn brood mee. Emile Luijben leeft zijn droom. "Werken met je handen is ontzettend leuk. We moeten ervan af om dat 'laaggeschoold' werk te noemen."

Links: zo'n auto die op de kop kan; een Volkswagen Golf. Erachter: een rollende Ford Ka. En rechts: een metershoge stellingkast met materialen en attributen. In een voormalige champignonkwekerij in Baarle-Nassau, gebeurt het allemaal. Hier verbouwt Emile versleten auto's tot de opmerkelijkste voertuigen. 

Meer dan 750.000 mensen volgen wekelijks zijn technische experimenten op zijn kanaal Master Milo. Daarmee laat hij vloggers als Monica Geuze (542.000 volgers) achter zich en heeft hij een van de best bekeken Nederlandse YouTube-kanalen gewijd aan engineering. Voor zijn Werkplaatsvlog werd hij in 2019 zelfs genomineerd voor een prijs op het Gouden Televizier-Ring Gala (De categorie Online-videoserie).

Helikopter

Met zijn creaties gaat hij steeds een stapje verder, zegt hij. Dit weekend nog bood hij via een veilingsite op een helikopter. "Maar bij 15.000 euro ben ik gestopt. Hij is er voor 16.000 uitgegaan."

Zijn laatste aankoop was minstens net zo bijzonder: een tank. Ontworpen in Rusland, gemaakt in China, gekocht door de Irakezen en gebruikt tijdens de Golfoorlog. "Onder een vloerplaat lagen nog kalasjnikov kogels." De prijs: 14.000 euro.

Als 5-jarig jongetje wilde hij zo'n tank al hebben, vertelt hij in zijn kantoor. Het tafelblad ligt er op de motor van een tank, de lampen zijn gemaakt van velgen. Aan de wand een geraamte van een Golf; een restant van zijn in 2017 afgebrande werkplaats. "Ik wilde zo'n grote machine die overal overheen kan rijden."

Dus toen hij op de militaire Marktplaats Milweb een advertentie zag, aarzelde hij geen moment. Eind 2019 kreeg hij zelfs de motor aan de praat, na 28 jaar stilstand. Een hoogtepunt in zijn carrière, zegt hij. "Dat harde, rauwe geluid. Dat is echt spectaculair." Inmiddels heeft Emile de tank bijna helemaal gerestaureerd. Hoeveel hij nu waard is, is moeilijk in te schatten, zegt hij. "Een soortgelijke tank staat te koop voor 90.000 euro, maar daarvan is geen historie bekend."

Emile raakte al op jonge leeftijd gefascineerd door techniek. Op de snelweg lette hij altijd op vrachtwagens. "Ik was blij als ik de aandrijfas naar de achteras kon zien. Want dan zag ik dat het in elkaar stak zoals in de boekjes. En bij lego." 

Emile hoopte als kind ooit een eigen tank te hebben. Emile hoopte als kind ooit een eigen tank te hebben.

Als 8-jarig jongetje verliet hij het huis zodra hij een landbouwmachine hoorde. "Ik vond die zo imposant. Zo'n machine lijkt in het begin wel tovenarij. Dat het allemaal uit zichzelf kan bewegen. Maar als je door hebt hoe iets werkt, is het vaak best eenvoudig. Dat vond ik mooi."

En als 10-jarig jongetje struinde hij elke maand langs het grof vuil in de straat. "Ik ging op strooptocht en nam allerlei huis- tuin- en keukenapparaten mee. Die verstopte ik onderweg naar school in de bosjes uit angst dat ze 's middags weg zouden zijn. Thuis sloopte ik ze uit elkaar om te zien hoe ze in elkaar zaten."

Weten hoe het werkt

De overeenkomst tussen al die jeugdherinneringen en nu: willen weten hoe machines in elkaar zitten. "Ik wil dingen uit elkaar halen om te kijken of het werkt zoals ik denk dat het werkt."

En dus ging hij vanaf een jaar of 15 daadwerkelijk sleutelen aan voertuigen. Eerst aan een brommertje. "Regelmatig gingen we met een groepje vrienden crossen. Was er iets kapot, dan moesten we dat zelf repareren."

Aan de muur een afgebrande golf, helemaal bovenin een lamp van een kleppendeksel uit de tank van Saddam Hoessein. Aan de muur een afgebrande golf, helemaal bovenin een lamp van een kleppendeksel uit de tank van Saddam Hoessein.

Om uiteindelijk, na een aantal technische opleidingen, auto's om te bouwen in een werkplaats van vrienden. Op zaterdag stappen, op zondag sleutelen. Als klasgenoten dan vroegen wat Emile had gedaan, was zijn antwoord: "Ik ben met een oude auto dwars door een caravan heen gesprongen."

Een sterk verhaal, vonden sommigen. Dus besloten Emile en zijn vrienden alles vast te leggen en ook op YouTube te zetten. Van gekke machines bouwen tot stunts uitvoeren. Tot het deelnemen aan Speedway-races in België en Engeland. 

Gevaarlijke races

Die waren overigens niet helemaal zonder gevaar. Buiten de baan ging dat er allemaal heel gemoedelijk aan toe, vertelt hij. Maar óp de baan was bijna alles geoorloofd. "Je rijdt op een asfaltbaan met betonnen muren eromheen. Je mag andere auto's helemaal in puin rijden. Omdat het er zo hard aan toegaat, moet je ervoor zorgen dat je je auto goed bouwt."

Emile laat een foto zien van een auto die door de lucht vliegt. Zijn auto, en hij zit erin. Toch raakte hij niet in paniek. "Je hebt zoveel adrenaline dat alles vertraagd gaat. Krijg je hem niet meer recht gestuurd, dan trek je je benen in en pak je je gordel vast. De kracht is best wel groot, dus je wilt niet overal tegenaan slaan."

Emile crashte ooit tijdens een autorace. Hij zat in de voorste auto. Emile crashte ooit tijdens een autorace. Hij zat in de voorste auto.

Natuurlijk was zo'n race altijd spannend, zegt hij. "Maar wanneer de wedstrijd eenmaal is begonnen, kom je helemaal tot rust. Alles draait dan enkel om de auto's en de baan. Niks buiten de muren is dan nog belangrijk."

Maar Emile en zijn vrienden werden ouder, kregen kinderen en een hypotheek. Voor de video's was er steeds minder ruimte, het YouTube-kanaal belandde op een laag pitje. En in 2017 werd al het werk vernietigd door een verwoestende brand in de werkplaats waar Emile altijd werkte.

Rook kilometers verderop

Vanaf zijn huis in Baarle-Nassau kon Emile de rookwolken kilometers verderop al zien. Toch reageerde hij nuchter. "Wat kon ik doen? Met een emmertje water langsgaan? Dus het was afwachten, en misschien viel het mee." 

Maar het viel niet mee. Toen hij de volgende dag - camera in de aanslag - het pand betrad, was alles compleet vernietigd, inclusief tientallen auto's. "Zelfs gereedschap kon je zo ombuigen. Eén auto stond buiten en overleefde het. We hebben hem bewaard. Dat is een monument dat doet denken aan die tijd."

Hij noemt die brand nu bijna schouderophalend 'zonde'. Heftige emoties komen er niet aan te pas. Toen ook niet. "Wij waren nooit zo snel onder de indruk. We maakten aan de lopende band dingen stuk, dus ik had al heel vaak afscheid genomen van dingen. Aan het einde van video's zeiden we: alles is weer kapot, zoals het hoort. Dat zeiden we ook nu, alleen was nu alles tegelijk kapot. Uiteindelijk zijn het maar dingen en die zijn vervangbaar."

Zo staat hij ook nu tegenover zijn machines. Mensen vragen hem wel eens of hij ze namen geeft. "Maar een machine is gewoon een machine. Een aan elkaar geknoopte verzameling onderdelen. Het is jammer van het werk als er een kapot gaat, maar ik heb er geen emotionele band mee."

Een nieuwe kans

Sterker: de brand betekende voor hem een nieuwe kans. Waar zijn vrienden niet verder wilden met het kanaal, besloot Emile in z'n eentje het YouTubekanaal nieuw leven in te blazen. "Het was de wedergeboorte van Master Milo."

Hij ontwierp als zelfstandige apparaten voor opdrachtgevers, en maakte daarnaast allerlei nieuwe creaties als Master Milo. Hij bouwde in zijn garage naast zijn huis een auto om tot een grasmaaier. Hij maakte van een auto een wasmachine - een 'Opel Wastra'. Hij creëerde een aardappelsnelvuurkanon. En hij voerde experimenten uit. Wat gebeurt er als je je voorruit ontdooit met vuur? 

Soms krijgt Emile attributen toegestuurd van fans. Zoals dit kindergasmasker. Soms krijgt Emile attributen toegestuurd van fans. Zoals dit kindergasmasker.

Met succes. Het aantal volgers - dat na de brand al op 100.000 stond - bleef groeien. Er kwamen steeds meer samenwerkingen met technische bedrijven én met het ministerie van Defensie dat technisch personeel nodig had. En hij deed als jurylid en begeleider mee aan Zapp-programma Skelterlab.

Eind 2018 had hij dusdanig veel volgers dat hij, na tien jaar constructies tekenen op kantoor, zijn fulltime baan kon opgeven. Een droom die uitkwam.  Hij verhuisde met zijn vrouw en drie kinderen naar een oude champignonkwekerij - met heel veel ruimte en mogelijkheden. "Ik ben een geluksvogel. Ik heb elke dag de vrijheid om te doen wat ik wil."

Slopen met een doel

Dingen slopen voor de lol doet hij niet meer. Dat deed hij lange tijd, zegt hij, en dat was grappig. "Maar nu word ik er niet meer warm of koud van. Als je een auto platrijdt met een tank kan ik me wel voorstellen hoe dat eruit ziet: verfrommeld en kapot. Daar vind ik dan weinig eer aan te behalen."

Hij vindt het interessanter om iets wat heel erg kapot is te repareren, iets 'op een dwaze manier om te bouwen' of juist een spectaculair experiment te doen waarbij wel dingen kapot gaan, maar dat met een doel. "Het nut van smeermiddel laten zien door het motorblok te laten lopen zonder olie bijvoorbeeld." 

Emile maakte een Ford Ka die over de kop kan rollen. Emile maakte een Ford Ka die over de kop kan rollen.

De ideeën voor dat soort projecten ontstaan als vanzelf, vertelt hij. "Meestal zijn het vanzelfsprekende onderwerpen die mensen zichzelf ook wel eens afvragen. Wat als... je de auto op de snelweg in zijn achteruit zet."

Zijn succesvolste experiment? Bij een rijdende auto water gieten in de zogenoemde inlaat - waardoor lucht de auto binnenkomt. En daarmee laten zien waarom je dat dus niet moet doen. "Toen braken de drijfstangen en de vliegwielbouten."

Overigens doet Emile vooraf altijd een goede risico-analyse en bereidt hij alles tot in de puntjes voor. "Als we bijvoorbeeld iets doen waarbij brandgevaar is, dan hebben we brandblussers klaarstaan. En we bespreken wie wat doet op het moment dat er iets mis gaat."

Keerzijde

Zijn succes heeft overigens wel een keerzijde, vertelt hij. 763.000 volgers, zijn 763.000 mensen die meekijken. En soms sturen die de politie op hem af. Een tijd geleden stond er nog een agent op de stoep. "Wij hebben melding gekregen dat jij een handgranaat hebt." Die had Emile ook liggen, een neppe. "Kijkers sturen wel eens dingen op. Maar ik wist dat ik die handgranaat niet mocht hebben, dus ik had al geregeld dat die naar iemand toe zou gaan."

Nog zo'n voorbeeld: vorig jaar kreeg hij een bezoekje van de douane. Brandstofcontrole. Een kijker dacht gezien te hebben dat Emile rode diesel gebruikte, wat niet mag in Nederland. "Dat wist ik trouwens niet. En ik dacht ook dat het rode diesel was. Maar de grap is: het bleek geen rode diesel te zijn."

Emile laat een motor uit een tank zien. Emile laat een motor uit een tank zien.

Maar 763.000 volgers zijn vooral 763.000 mensen om aan te laten zien dat techniek 'wel sexy is', zegt Emile. Jongeren motiveren is hard nodig, vindt hij. "Werken met de handen wordt door veel mensen als niet cool beschouwd. Dat is zonde."

Het begint al bij de kwalificatie van de opleiding, zegt hij. "Lager onderwijs. Daarmee lijk je aan te geven dat je met hoger onderwijs pas echt goed bezig bent. Alsof je veel werk vindt en geld verdient als je een hbo-studie volgt met een rare Engelse naam."

'Onbelangrijk werk'

Laaggeschoold werk klinkt alsof het onbelangrijk werk is. Dat is de grootste onzin, zegt hij. "Het onderwijssysteem lijkt erop gebaseerd dat iedereen zo hoog mogelijk opgeleid wordt, maar ik denk dat het veel belangrijker is dat iedereen op een plek terecht komt die het best aansluit op waar die persoon goed in is."

Is iemand slecht in rekenen en schrijft hij of zij alleen kromme zinnen, dan is diegene volgens ons onderwijssysteem een sukkel, zegt Emile. "Maar misschien is diegene wel een supergoede monteur, lasser of timmerman. Vakmensen zijn vaak 'laaggeschoold', maar daar hebben we een groot tekort van."

Kortom: jongeren moeten zich niet blind staren op een niveau, vindt Emile. "Werken als lasser is hartstikke mooi. Het is geweldig om mooie dingen te kunnen maken, of gewoon te sjouwen."

Er moet ook een Jantje Beton komen voor techneuten, zegt hij. "Meer plaatsen waar de jeugd kan crossen met brommertjes. Jongeren moeten naar buiten, samen crossen en sleutelen op plaatsen waar het kan."

Vraag je techneuten waar hun liefde voor techniek begon, dan zit volgens hem ergens in het verhaal altijd het oude brommertje. "Daar mag je nu niet meer op rijden. Iedereen vindt het maar vreemd dat er steeds minder interesse is voor techniek, maar ondertussen wordt het in de kiem gesmoord met alle regeltjes. Jongeren moeten weer leren dat het cool is om dingen te maken met hun handen en respect hebben voor mensen in een overall."

Zondaginterview

Elke zondag publiceren we een interview in tekst en foto's van iemand die iets bijzonders doet of heeft meegemaakt. Dat kan een ingrijpende gebeurtenis zijn waar hij of zij bewonderenswaardig mee omgaat. De zondaginterviews hebben gemeen dat het verhaal van grote invloed is op het leven van de geïnterviewde.

Ben of ken jij iemand die geschikt zou zijn voor een zondaginterview? Laat het ons weten via dit mailadres: zondaginterview@rtl.nl

Lees hier de eerdere zondaginterviews.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore