AH en Jumbo het slordigst

Consumentenbond: kassabonnetje supermarkt staat vol fouten

21 november 2021 07:17 Aangepast: 22 november 2021 12:00
Vanaf zaterdag moet je een mondkapje op in de supermarkt. Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

In veel supermarkten wijken de prijzen op de kassabon af van de prijskaartjes bij het schap. Meestal zijn de fouten in het nadeel van consumenten. De Consumentenbond deed een steekproef bij zeven landelijke supermarktketens.

Vorig jaar beloofden de supermarkten beterschap, maar daar is weinig van terecht gekomen, zegt de Bond. Testshoppers van de Consumentenbond bezochten supermarktketens van Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo, Lidl, Plus en Spar. Van elke keten werden er drie filialen bezocht.

Aldi volledig foutloos

Daar werden de schapprijzen van 25 producten genoteerd en vergeleken met de prijs op de kassabon. Slechts 1 kassabon, bij een Aldi-filiaal, was volledig foutloos.

In 2020 deed de Consumentenbond een vergelijkbare steekproef. Toen waren 3 van de 28 kassabonnen foutloos.

Aantal fouten

Ook het aantal fouten is toegenomen. In 2020 klopte bij 1 op de 8 producten de prijs niet. Nu gaat het bij 1 op de 7 producten fout.

Vooral bij koffie, bier en wijn ging het vaak mis. Die artikelen waren volgens het prijskaartje in de aanbieding, maar volgens de kassa niet. Daardoor kostte bij Plus de koffie aan de kassa 4,19 euro meer dan het prijskaartje aangaf. En bij AH was een 6-pack alcoholvrij bier 2,19 euro duurder dan op het schap stond.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Albert Heijn lanceert The Masked Singer verspakketten

AH en Jumbo het slordigst

Albert Heijn en Jumbo zijn het slordigst. Bij Albert Heijn hebben ruim 1 op 4 producten een afwijkende prijs. Bij Jumbo ruim 1 op de 5. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Boeren vullen schappen mini-supermarkt zelf: 'Kan concept alleen maar toejuichen'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore