Ga naar de inhoud
Administratiekosten

'Dure betalingsregeling van Infomedics maakt de tandarts onbetaalbaar'

Infomedics rekent kosten voor het afsluiten van een betalingsregeling. Beeld © RTL Nieuws

Infomedics, het bedrijf dat namens veel tandartsen de rekeningen int, zou moeten stoppen met dure betalingsregelingen. Dat zeggen schuldenexperts en zorgdeskundigen tegen RTL Nieuws. Nu vraagt het bedrijf tot 40 euro extra als iemand zijn rekening in termijnen wil betalen.

De IJmuidense Nicoliene Langereis is een van de vele Nederlanders die facturen van marktleider Infomedics ontvangt. Op haar laptop laat ze zien wat voor bedragen er bovenop haar laatste tandartsrekening komen als ze in termijnen wil betalen: van een tientje voor 2 termijnen tot wel 40 euro om de rekening in 8 delen op te knippen.

"Ik vind dit uit principe niet kunnen", zegt ze. "Het is niet alsof je een bankstel koopt waarbij je kunt kiezen of je het wel of niet neemt en of je dat vervolgens in één keer wil betalen of in termijnen. Dit zijn noodzakelijke kosten, dus je hebt geen keuze." Voor Langereis is het vooral een principekwestie, maar RTL Nieuws heeft ook mensen gesproken voor wie de extra kosten voor geldproblemen zorgen.

Juridisch grijs gebied

Per betaaltermijn brengt Infomedics 5 euro administratiekosten in rekening. Experts zijn erover verdeeld of dat rechtmatig is, het is juridisch een grijs gebied. In de wet is vastgelegd dat een schuldeiser een bepaald percentage extra mag rekenen als iemand niet betaalt, de zogeheten incassokosten. Maar die regels spelen pas als iemand niet of te laat betaalt, en daar is bij de betalingsregelingen van Infomedics geen sprake van. Die kunnen al direct bij ontvangst van de factuur afgesloten worden. Schuldhulpverlenersorganisatie NVVK denkt dat de kosten daarom geen standhouden als ze voor de rechter komen.

Marcel Canoy, hoogleraar gezondheidseconomie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, denkt dat het wel mag. "Maar het is wel wrang. Juist de mensen die moeite hebben met betalen, worden hiermee getroffen." Volgens hem is het aan de politiek om te bepalen of alles wat wettelijk mag, ook wenselijk is. "Als het antwoord daarop 'nee' is, moet de Tweede Kamer er iets aan gaan doen."

Waarom besteden tandartsen hun rekeningen uit?

Veel zorg valt in Nederland in het basispakket en wordt rechtstreeks bij de verzekering gedeclareerd. Daar krijg je als patiënt geen rekening van te zien. Zorgverleners die buiten het basispakket vallen – naast tandartsen ook fysiotherapeuten en opticiens – moeten zelf achter de betaling van hun facturen aan.

Omdat dat veel tijd en geld kost, besteden ze dat vaak uit aan een bedrijf als Infomedics. Dat heet 'factoring'. De zorgverlener heeft er dan geen omkijken meer naar en krijgt gegarandeerd zijn geld. Het facturenbureau neemt het risico van wanbetalers op zich.

Voor het versturen van facturen door Infomedics betalen zorgverleners een percentage van hun jaaromzet en een vast bedrag per factuur. Dit jaar verwacht het bedrijf 17 miljoen rekeningen te versturen namens 7.500 zorgaanbieders en 125.000 betalingsregelingen af te sluiten. Vorig jaar draaide het bedrijf een omzet van 59 miljoen euro, waarvan 25 miljoen euro brutowinst.

Kosten als rem op 'gratis financiering'

Infomedics zegt dat de administratiekosten nodig zijn om hun eigen kosten voor de betalingsregelingen te dekken. "Onderaan de streep maken we verlies op deze service. Eigenlijk zouden we circa 8 euro per termijn moeten rekenen", zegt directeur Fred Bloem. Bovendien moet het bedrag ervoor zorgen dat er niet nog meer mensen een regeling aanvragen. "Anders worden wij een soort open deur voor gratis financiering. Mensen kunnen het geld dan gaan inzetten voor andere bestedingen en daar maken we het schuldenprobleem groter mee."

In de zorg is het niet gebruikelijk om extra kosten te rekenen als iemand in termijnen wil betalen. Zo kan het verplichte eigen risico bij zorgverzekeraars in delen betaald worden zonder dat het extra geld kost. Infomedics: "Zorgverzekeraars hanteren het solidariteitsprincipe waarbij de kosten over iedereen worden uitgesmeerd. Wij doen dat niet, want dan zouden we de tarieven moeten verhogen voor alle zorgverleners."

'Extra kosten zijn boete'

Schuldhulpverlenersorganisatie NVVK ziet de extra kosten als 'een boete', zegt voorzitter Marco Florijn. "Die kan oplopen tot 40 euro op een rekening van 100 euro. Dat is ondoenlijk voor mensen die hun rekening al niet konden betalen. De tandarts is al duur, als je boven op het basisbedrag ook nog allemaal extra kosten krijgt, wordt het onbetaalbaar voor heel veel mensen."

Florijn noemt het een doodlopende weg om deze kosten te berekenen. "Als je het niet kunt betalen, dan kun je het zeker niet met een betalingsregeling waar extra kosten aan verbonden zitten", zegt hij. "Ik zou Infomedics willen vragen om met ons te kijken naar hoe dit op een andere manier kan. Wij kennen ze als een organisatie die steeds beter zoekt naar goede dienstverlening en daar helpen we graag bij."

Infomedics zegt met de NVVK in gesprek te willen blijven.

Tandarts
Lees ook:
Tandarts Didi is onmisbaar voor daklozen: 'Als je nu niks doet, vallen al je tanden uit je mond'