Systeem te ingewikkeld

Ombudsman: trage afhandeling compensatie toeslagenaffaire 'ongelooflijk'

11 oktober 2021 08:21 Aangepast: 11 oktober 2021 18:26
Reinier van Zutphen, de Nationale ombudsman Beeld © ANP

De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen heeft flinke kritiek op de trage manier waarop slachtoffers van de kinderopvangtoeslagaffaire door de overheid worden gecompenseerd. De hersteloperatie verloopt niet goed. Volgens hem zijn ingrijpende maatregelen nodig. "Het systeem dat de ellende heeft veroorzaakt, moet nu de oplossing zijn. Dan kan niet, dat werkt niet."

Dat staat in het rapport 'Klacht gegrond, maar geen oplossing', dat vandaag verschijnt.

De ombudsman heeft vooral kritiek op de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT). In de periode maart tot en met juli werden minder klachten van ouders afgehandeld, terwijl die organisatie in deze periode juist meer zaken te verwerken kreeg.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Van Huffelen: afhandelen toeslagenaffaire kan nog 'heel lang' duren

Gedupeerde ouders krijgen volgens het rapport geen enkele duidelijkheid over wanneer hun zaak wordt behandeld. "De UHT liep flinke achterstanden op en wettelijke behandeltermijnen zijn in meer dan een kwart van de gevallen overschreden", aldus Van Zutphen.

Tegen dagblad Trouw zegt de ombudsman: "Als ik me verplaats in de burger, die te horen krijgt dat er nog een integrale toets komt maar dat er geen enkel uitzicht is op wanneer dat is, dan vind ik dat ongelooflijk."

Te ingewikkeld

De wettelijke termijn van een jaar waarbinnen ouders geholpen hadden moeten worden, is per eind september al voor 5700 ouders overschreden. Hij noemt de werkwijze van de Belastingdienst te ingewikkeld.

De UHT begon eind vorig jaar met de hersteloperatie van de kinderopvangtoeslagaffaire. De UHT behandelt daarnaast ook klachten die daar vervolgens over worden ingediend. De Nationale ombudsman houdt in de gaten hoe de UHT met die klachten omgaat.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Rechters toeslagenaffaire diep door het stof: ouders waren kansloos in rechtbank

Stress en onzekerheid

"Ouders krijgen geen of te weinig informatie over wanneer hun herstelverzoek wordt behandeld. Hierdoor weten zij vaak niet waar ze aan toe zijn. Daarmee zijn de stress en onzekerheid nog steeds aan de orde van de dag. Ouders willen deze kwestie emotioneel en financieel kunnen afsluiten, maar kunnen dat nog altijd niet."

Begin deze maand liet demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen weten dat het heel lang kan gaan duren voor alle ouders die slachtoffers werden in de toeslagenaffaire zijn gecompenseerd.

Bijna 50.000 mensen hebben zich als gedupeerde gemeld bij de Belastingdienst. Minder dan 10 procent van de toeslagenouders is volledig geholpen.

Zie ook: Toeslagenouders moeten langer wachten op compensatie: 'Het is een chaos'

Duizenden slachtoffers van de toeslagenaffaire krijgen hun compensatie niet voor de beloofde deadline.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore