DGB Energie

Energiebedrijf stuurt klanten weg vanwege hoge energieprijzen

08 oktober 2021 09:08 Aangepast: 08 oktober 2021 12:11
Archieffoto. Beeld © ANP

Klanten van energieleverancier DGB Energie kregen deze week een bijzondere brief. Vanwege de hoge energieprijzen, is het volgens de brief 'niet mogelijk om uw leveringsovereenkomst voort te zetten'. Klanten hebben een maand om een nieuwe energieleverancier te zoeken.

De energieprijs is de afgelopen weken hard gestegen, en de prijzen kunnen de komende maanden nog een stuk verder omhoog. Klanten met een vast energiecontract komen goed weg: zij hebben de prijs vastgezet, en hoeven dus niet meer te gaan betalen.

Maar wie stroom en gas krijgt van DGB Energie, heeft nu toch een probleem. Het bedrijf heeft eenzijdig de contracten van klanten opgezegd. DGB is een vrij kleine energieleverancier, die vooral zakelijke klanten heeft in de agrarische sector.

Stijgende prijzen, volg alles over de energiecrisis

Stijgende prijzen, volg alles over de energiecrisis

De prijzen van gas en electriciteit zijn de afgelopen weken flink gestegen, en zullen de komende maanden nog verder stijgen. Volg hier al het nieuws rond de energiecrisis.

Zo snel mogelijk overstappen

Klanten kregen in een brief te horen dat hun vaste contract al volgende maand stopgezet wordt. "Wij raden u aan om u zo spoedig mogelijk aan te melden bij een andere energieleverancier", schrijft het bedrijf in de brief, die door een klant op Twitter is geplaatst

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zo houd je de stijging van je energierekening beperkt (en dit helpt niet)

Het is niet zo dat er volgende maand geen stroom en gas meer geleverd wordt, zegt het bedrijf in een verklaring op zijn site. Maar klanten gaan dan wel een variabel tarief betalen. "Op dit moment is de verwachting echter dat de nu al zeer hoge variabele energietarieven nog verder zullen stijgen", schrijft DGB.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zegt te onderzoeken of DGB de contracten inderdaad mocht opzeggen. Dat hangt af van wat voor contract er precies is afgesloten. De Consumentenbond zegt rond de twintig klachten te hebben gekregen over het bedrijf.

Door de stijgende prijzen zijn er meer energieleveranciers die krap bij kas zitten, berekende de Vastelastenbond. De ACM controleert momenteel of alle bedrijven in staat zijn om gas te blijven leveren.

Bekijk ook: Energierekening stijgt: wat kun je er tegen doen?

Hoe zorg je ervoor dat je er deze winter (letterlijk en figuurlijk) warmpjes bij zit?

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore