'Stekker gesmolten'

Vaker woningbrand door opladers: 'We hebben echt geluk gehad'

06 oktober 2021 15:59 Aangepast: 06 oktober 2021 16:52
Iris en de gesmolten telefoonoplader. Beeld © Eigen foto's

Oplaadbare apparaten zorgen volgens de Nederlandse Brandwondenstichting voor 'heviger en gevaarlijker branden dan vroeger'. Bij Iris vatte een telefoonlader afgelopen zomer vlam. "Ik zag ineens dat het stekkertje van de oplader helemaal in de bank was gesmolten."

Draadloze elektrische apparaten blijken steeds vaker de oorzaak van woningbranden. In 2019 kreeg Stichting Salvage, die helpt bij het afwikkelen van brandschade, 125 meldingen binnen. Vorig jaar waren dat er bijna 190. En die meldingen gaan dan alleen om de ergste branden waarbij flinke schade is, zegt Salvage.

Brandgaten

Iris (32) uit Leiden kwam net terug van vakantie toen ze ontdekte dat haar oplader oververhit was geraakt. "Bij thuiskomst gingen we opruimen en wilde ik de bank stofzuigen. Toen zag ik ineens dat het uiteinde van een telefoonoplader helemaal in de bank was gesmolten. Er zaten brandgaten in de bank en in het kussen, maar wonder boven wonder hebben de bank en het kussen geen vlam gevat."

Brandgaten in het kussen (links) en de bank. Brandgaten in het kussen (links) en de bank.

Geen originele oplader

Wat er precies gebeurd is, weet ze niet. "Het moet een soort kortsluiting geweest zijn. Mogelijk omdat het geen originele oplader is. We hebben een bank van microleder, waarschijnlijk heeft dat de brand gestopt."

Iris was flink geschrokken. "Het had heel anders af kunnen lopen. We waren nu een week niet thuis geweest, voor hetzelfde geld was het huis afgebrand. Of als we zelf thuis waren geweest had het nog erger af kunnen lopen."

Geluk gehad

Sinds dit voorval is Iris nog alerter op het gevaar van opladers. "We laden onze telefoons niet meer op bij de bank of op een andere stoffen ondergrond, maar altijd in de keuken. En zodra mijn telefoon is opgeladen, haal ik 'm uit de oplader en haal ik de oplader uit het stopcontact. We hebben nu echt geluk gehad, een ongeluk zit in een klein hoekje."

Draadloze elektrische apparaten blijken steeds vaker de oorzaak van woningbranden. Brandexpert Joost Ebus laat zien wat er mis kan gaan, en geeft tips om dit soort branden te voorkomen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore