Door corona verlengd

Huisartsen willen door met langer consult van 15 minuten: 'Minder doorverwijzingen'

06 oktober 2021 15:19 Aangepast: 07 oktober 2021 11:03
Huisarts Hilly ter Veer. Beeld © Ditta van Gent

Voor de coronacrisis was een consult van tien minuten bij de huisarts standaard, maar door corona zijn veel huisartspraktijken overgegaan op consulten van vijftien minuten. Dat bevalt zo goed dat veel huisartsen ermee door willen gaan.

Een meerderheid van de huisartsen, zo'n 75 procent, heeft het consult in coronatijd verlengd naar een kwartier. De consulten zijn langer geworden omdat huisartsen tijdens de lockdown beschermende kleding droegen en die regelmatig moesten vervangen.

De kledingwissel hoeft inmiddels niet meer, maar de consulten van een kwartier bevallen veel huisartsen zo goed, dat ze die het liefst willen houden. Dit blijkt uit een peiling van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) onder 1150 huisartsen. 67 procent van hen verwacht de langere consulten ook na corona te blijven doen.

Betere diagnose

"Door de langere consulten kunnen we beter een diagnose stellen", vertelt Hilly ter Veer, huisarts in Assen en bestuurslid van LHV. "Die vijf minuten extra zijn geen structurele oplossing om alle problemen in de drukke praktijken op te lossen, maar uit pilots waar meer dan 115 praktijken aan meedoen, blijkt dat die extra tijd zeker loont."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Huisarts Marnix luidt de noodklok: 'Veel patiënten krijgen niet de zorg die ze nodig hebben'

Niet alleen voelen patiënten zich meer gehoord en kunnen de medewerkers van de huisartsenpraktijk de druk beter aan, het aantal doorverwijzingen naar ziekenhuizen neemt ook drastisch af. "Uit de pilots blijkt dat in sommige regio's 25 tot wel 40 procent minder verwijzingen naar de ziekenhuizen nodig zijn als de huisarts meer tijd neemt voor de patiënt."

Doorverwijzing niet nodig

Er is volgens Ter Veer lang niet altijd een doorverwijzing naar een specialist nodig, al wordt die in de korte tijd die nu voor de patiënt staat vaak wel gegeven. "Veel problemen hebben geen medische oorzaak. Maar daar kom je pas achter als je langer met iemand in gesprek bent. Hoofdpijn of gewichtsverlies kan bijvoorbeeld ook komen doordat iemand schulden heeft of problemen thuis. Een patiënt kan dan meer hebben aan de schuldsanering of een psycholoog, dan aan een doorverwijzing naar een ziekenhuis."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Huisartsen onder zware druk door corona: lange werkdagen, uitval en zelfs sluiting

Maar het is niet zo eenvoudig om een kwartier per patiënt structureel voor elkaar te krijgen. Daar zijn extra huisartsen en doktersassistenten voor nodig. "Hiervoor moet de financiering voor zorg en welzijn anders worden ingedeeld. We zouden al veel kunnen oplossen door bijvoorbeeld ons personeel met subsidies hoger te kunnen opleiden."

Beter samenwerken

Daarnaast zou de samenwerking tussen huisarts en instanties volgens Ter Veer in sommige gemeentes ook beter kunnen. "Denk aan jeugdzorg, huisvesting, schuldenproblematiek en bijvoorbeeld de ggz, want patiënten die daarvoor op de wachtlijsten staan, komen in de tussentijd vaak naar ons."

Ook Robert Walpot, huisarts in Koog aan de Zaan, gaat graag door met de wat langere consulten. "Het levert betere zorg op. Het leidt tot minder verwijzingen en een lagere werkdruk. Daarnaast neemt de complexiteit van de zorgvraag toe bij patiënten. Om die goed te blijven helpen, heb je gewoon iets meer tijd nodig dan de klassieke tien minuten."

Vergoeding

Ook zijn patiënten vinden de extra tijd prettig. "Ze hebben het idee dat het gesprek minder gejaagd is." Dit betekent wel dat Walpot nu vier patiënten ziet, waar hij voorheen zes patiënten sprak. "Maar hierdoor loop ik minder vaak uit, wat ook prettig is voor de mensen in de wachtkamer."

De huisartsen krijgen voor elk consult een passende vergoeding van de zorgverzekeraars. Maar hier zit ook het knelpunt van die extra vijf minuten. "Dit kan bijvoorbeeld opgelost worden door meer personeel aan te nemen om zo evenveel patiënten te kunnen behandelen. Al is personeel lastig te vinden."

Robert Walpot van huisartspraktijk Plataan. Robert Walpot van huisartspraktijk Plataan.

"Door corona zijn we er ook achter gekomen dat een deel van de consulten prima telefonisch kan. Dat scheelt ook tijd. We hebben daarnaast in onze praktijk een 'quick look'-spreekuur. Dat zijn vijfminutenconsulten voor enkelvoudige klachten als kleine wondjes of een moedervlek, die doen de assistenten onder toezicht van een huisarts."

Lagere zorgkosten

Ook de Patiëntenfederatie Nederland is enthousiast over het consult van een kwartier. "Zo kunnen huisartsen meer aandacht besteden aan complexere vragen en beter samen met de patiënt een keuze maken over het vervolgtraject", laat een woordvoerder weten.

"Dit zorgt op termijn voor lagere zorgkosten, iets wat de politiek en verzekeraars over de streep kan trekken. Aan de andere kant pleiten we als vereniging ook voor meer differentiatie. Niet alle patiënten hebben vijftien minuten nodig, soms kan een kort e-consult volstaan. Zo zou je de verandering van een langer consult mogelijk kostenneutraal of zelfs tegen lagere kosten kunnen laten verlopen."

Passende zorg bieden

Zorgverzekeraars Nederland vindt het belangrijk dat verzekerden van huisartsen de zorg krijgen die bij de patiënt past: "Niet iedere patiënt is gelijk, dus de zorg laat zich niet altijd in een standaard gieten. De zorgvraag kan gaan om een snel antwoord op een korte vraag per e-mail, maar ook om een langer gesprek over complexere problemen. Huisartsen hebben nu al verschillende keuzes in de duur van consulten; kort regulier consult (korter dan 5 minuten), regulier consult (vanaf 5 minuten tot 20 minuten) en lang regulier consult (20 minuten en langer)."

"De zorgverzekeraars, de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en branchevereniging voor zorgaanbieders in de eerste lijn (InEen) onderzoeken op dit moment hoe we in de toekomst nog beter de patiënt passende zorg kunnen bieden en wat daarvoor nodig is. Daarbij kijken we samen onder andere ook naar de duur en de invulling van het spreekuur en het anders werken binnen de huisartsenpraktijk. Verschillende zorgverzekeraars experimenteren daarmee ook al samen met huisartsen in de praktijk. Er zijn ook zorgverzekeraars die het  structureel in hun beleid hebben geborgd. Door maatwerk mogelijk te maken, kunnen we ook in regio’s met (huisartsen)tekorten de zorg toch voor iedereen zo goed mogelijk beschikbaar en prettig houden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore