In fietsland Nederland raken veel meer fietsers gewond in het verkeer dan we tot nu toe weten. Een nieuwe telmethode die behalve de cijfers van de politie ook die van de spoedeisende hulp van ziekenhuizen en ambulancediensten meetelt, komt uit op landelijk drie keer zoveel slachtoffers.
Gemeentes en provincies gebruiken ongevallencijfers van de politie, maar die komt alleen kijken bij ernstige ongelukken. De provincies Friesland, Utrecht en binnenkort Limburg zijn daarom overgestapt op een nieuwe telmethode, meldt dagblad Trouw vandaag.
Acht keer zo hoog in Friesland
Nu Friesland ook de cijfers van de spoedeisende hulp en de ambulance meetelt, blijken er acht keer meer fietsslachtoffers te zijn dan de politie meldt. "Schokkend", reageert een verkeersregisseur van de provincie in de krant.
Hij noemt het 'belangrijk om te weten', omdat gemeenten en provincies hun besluiten over het (her)inrichten van wegen en straten baseren op de politiecijfers. De nieuwe data brengen onveilige plekken aan het licht die niet eerder bekend waren. Zo kunnen veel eenzijdige ongevallen op één plek betekenen dat het fietspad daar te smal is geworden voor het groeiende aantal fietsers.

VeiligheidNL, het kenniscentrum voor letselpreventie dat voor Friesland en Utrecht de nieuwe berekening heeft gemaakt, pleit ervoor dat alle provincies op deze manier gaan tellen. "Onze aanpak levert zoveel meer inzicht op dat sneller gerichte maatregelen genomen kunnen worden om de verkeersveiligheid te verbeteren", zegt Martijntje Bakker, directeur VeiligheidNL.
50.000 ernstig gewonden
Voor heel Nederland levert de completere telmethode ook een heel ander beeld op: officieel waren er in 2019 14.000 ernstig gewonde fietsers, op basis van politiecijfers en ziekenhuisopnames. Maar kenniscentrum VeiligheidNL ontdekte met een steekproef dat als je ook de gewonden en ernstige gewonden meetelt die bijvoorbeeld aan een botbreuk behandeld worden op de spoedeisende hulp, je zo tot 50.000 ernstig gewonde fietsers komt. Drie keer zoveel dus.
Het ministerie van Infrastructuur gaat vanaf volgend jaar als aanvulling op de landelijke politiecijfers ook de registratie door ambulancediensten meetellen. De SEH-cijfers worden niet standaard meegenomen, al worden die wel gebruikt bij periodieke onderzoeken naar fietsongevallen.
