Verkiezing

Kandidaten voor 'Liegebeest' bekend: 'Zo houden we bedrijven scherp'

01 september 2021 07:01
Ter illustratie. Beeld © ANP

Onterecht 'Keurslager' als merknaam of 'stressloos' kalfsvlees: wie wordt dit jaar de Liegebeest van het jaar? Wakker Dier houdt opnieuw een verkiezing om bedrijven wakker te schudden: "Met deze campagne houden we bedrijven scherp en dat is hard nodig."

Met de 'wedstrijd' pakt Wakker Dier al jaren bedrijven aan die consumenten om de tuin leiden als het gaat om dierenwelzijn.

'Glasharde leugens'

Dit jaar zijn er vijf kandidaten die kans maken op de titel. De Keurslager maakt kans op de nominatie omdat de slagersvereniging volgens Wakker Dier geen eisen stelt aan dierenwelzijn. Een andere kandidaat is Meatlovers omdat het bedrijf 'glasharde leugens' verkoopt over het welzijn van kalfjes.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

AH kip heeft niet 'meer ruimte', Albert Heijn is daarom Liegebeest van het jaar

De strenge eisen van Planetproof stellen volgens de dierenwelzijnsorganisatie 'weinig voor' en daarom kan het zuivelmerk kans maken op de titel. Olvarit babyvoeding bevat volgens de verpakking 'pure ingrediënten' maar Wakker Dier is het daar niet mee eens. De Nederlandse kipsector is met EU-subsidie een campagne gestart, maar volgens Wakker Dier gaat het om plofkippen.

Eerdere titelhouders

Eerder kreeg Albert Heijn de titel voor kippen die 'meer ruimte' hadden. Ook de Rabobank werd eens Liegebeest van het jaar met een reclame waarin de organisatie volgens Wakker Dier deed 'alsof ze de voedingssector gaat verduurzamen, terwijl de bank in werkelijkheid miljarden euro’s investeerde in plofkippen, megastallen en fastfoodketens'.

Op 22 september maakt Wakker Dier de winnaar bekend.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Rabobank 'Liegebeest 2018' om 'gelikte' reclame over voedselprobleem

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore