Gigantische mensenstroom

Tienduizenden mensen naar Zandvoort voor de Grand Prix, maar hoe?

31 augustus 2021 08:15 Aangepast: 31 augustus 2021 11:03
Het station van Zandvoort is speciaal verbouwd om de mensenstroom aan te kunnen. Beeld © ANP

Talloze mensen trekken dit weekend naar Zandvoort, om de eerste Formule 1-Grand Prix sinds 1985 te bekijken. Bezoekers, medewerkers, vrijwilligers, pers: het wordt een gigantische mensenstroom. Alle zeilen worden bijgezet om die stroom in goede banen te leiden. Hoe gaat dat in zijn werk?

Tijdens het Formule 1-weekend mogen er elke dag zo'n 67.000 bezoekers naar het circuit in Zandvoort komen. En naast de bezoekers moeten nog duizenden anderen in Zandvoort zien te komen, zoals medewerkers van de teams en vrijwilligers van de Grand Prix.

Toegangswegen afgesloten

Zo'n mensenmassa zou overal in Nederland een flinke klus zijn, maar in Zandvoort des te meer. Het dorp ligt aan de kust, en is maar via twee wegen te bereiken.

Het is dan ook niet de bedoeling dat mensen met de auto naar Zandvoort komen. De toegangswegen naar het dorp worden volledig afgesloten. Alleen bewoners mogen er, met een speciale pas, nog langs.

De volledige omgeving van Zandvoort is in een aantal ringen ingedeeld. Op deze kaart zie je welke regels er in welk gebied gelden.

Met de auto naar Zandvoort, dat kan dus niet. Bezoekers van de Formule 1 zullen er op een andere manier moeten zien te komen. Een groot deel van hen zal met het openbaar vervoer komen.

Er gaan extra bussen vanuit Haarlem, en voor de treinen heeft de NS een speciale dienstregeling ingesteld. "Per uur kunnen we 10.000 reizigers naar Zandvoort brengen", zegt een woordvoerder van de NS. "Er gaat iedere vijf minuten een trein rijden tussen Amsterdam en Zandvoort."

Evenementenperron

Om met zoveel treinen te kunnen rijden, moest het spoor naar Zandvoort worden verbouwd. Ook het station van Zandvoort is onder handen genomen, met extra trappen en zelfs een extra perron om alle bezoekers zo snel mogelijk het station in en uit te laten.

Met dat speciale evenementenperron kunnen de deuren aan beide kanten van de trein gebruikt worden: terwijl passagiers aan de ene kant uitstappen, stroomt de trein tegelijk via de andere kant weer vol.

In totaal hebben de aanpassingen aan het spoor zo'n 7 miljoen euro gekost.

Miniatuurvoorbeeld
Lees terug:

Overheid betaalt tóch miljoenen mee aan Formule 1 Zandvoort

Maar niet alleen in Zandvoort zelf neemt de NS maatregelen. Ook in de omgeving is er genoeg te merken van de speciale dienstregeling. Een aantal overwegen tussen Amsterdam en Zandvoort blijft het hele weekend dicht. Op rangeerterreinen in de buurt staan reservetreinen klaar. Op station Haarlem staat bovendien een sleeplocomotief van ProRail klaar, om een defecte trein zo snel mogelijk weg te kunnen slepen.

En tot aan Rotterdam hebben reizigers last van de drukte in Zandvoort. Om genoeg personeel vrij te maken voor al die extra treinen, wordt op andere trajecten de dienstregeling aangepast. Onder andere tussen Utrecht en Rotterdam wordt het aantal intercity's in het raceweekend gehalveerd.

Fietsroutes

Niet alleen in het ov wordt het druk. De organisatie verwacht dat er ook veel mensen met de fiets zullen komen, bijvoorbeeld uit Haarlem of vanuit campings in de buurt. Daarom worden er 42.000 fietsenrekken en 11.000 parkeerplekken voor scooters gemaakt in Zandvoort en Bloemendaal aan Zee.

Fietsers moeten zich aan specifieke routes naar het circuit houden. Die leiden rechtstreeks naar de fietsparkeerplaatsen. Zo hoopt de gemeente te voorkomen dat er massaal fietsen foutief worden gestald. Ook wordt er op de fietsroutes 'dynamisch eenrichtingsverkeer' ingesteld: 's ochtends mag je alleen richting Zandvoort, 's middags juist alleen de andere kant op.

Tot slot adviseert de gemeente om piekmomenten te vermijden, als je niet voor de Grand Prix naar Zandvoort komt. Vooral tussen 08:00 en 12:00 uur en tussen 16:00 en 20:00 uur is het druk met racefans, verwacht de gemeente.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore