Terug van weggeweest

Meer particulieren gebruiken reclamevliegtuigjes: 'Altijd leuke teksten'

24 juli 2021 08:30 Aangepast: 24 juli 2021 09:11
Dit vliegtuigje was begin deze maand te zien boven het Amsterdamse Vondelpark. Beeld © Saron van Emden

"Laurie, vergeef me", "Steun Shima Kaes en Aachboun op 21-7 tegen Johnny en John de Mol" of "Frank, gewoon 4-3-3!" Het zijn zomaar wat teksten die je kon lezen als je de afgelopen maanden naar boven keek. Want luchtreclame wordt steeds populairder, ook onder particulieren.

Wie een reclamevliegtuigje huurt, kan er vrij zeker van zijn dat hij wordt opgemerkt. Nog voordat het populairder werd, zette communicatiebureau Staal Communiceert uit Veendam een reclamevliegtuigje in om de opening van het buitenzwembad in Veendam te promoten.

Goed weer

"Het was goed weer en iedereen zat waarschijnlijk buiten", herinnert accountmanager Hans Deuze zich. "Dus we dachten: dat heeft een hoge attentiewaarde. Ook omdat er in die tijd helemaal niet zo vaak reclamevliegtuigjes werden ingezet."

In de ogen van Deuze was het een traditioneel reclamemiddel. "Ik herinner mij dat er toen ik jong was, tweede helft jaren 80, vaak reclamevliegtuigjes overvlogen. Omdat er een markt was, of een autozaak hier in de omgeving opende. Ik weet niet of dat komt omdat we hier vlak bij een vliegveld zitten of dat dat in het hele land gebeurde. Later werden het er in elk geval een stuk minder, omdat ze werden verdrongen door nieuwe media."

Populariteit groeit

Opvallend is dat ze tegenwoordig juist weer populairder worden, zeggen verschillende aanbieders. Airbet Hoogeveen spreekt over meer dan een verdubbeling in een paar jaar tijd. Teuge Airport kan geen cijfers geven, maar zegt dat er ten opzichte van een paar jaar geleden 'wel iets meer' reclamevluchten zijn. CNE Air, dat op Breda vliegt, spreekt over zo'n 30 aanvragen per maand, ten opzichte van 'een stuk of 10' een jaar geleden. 

Een boodschap voor de politie, over de sinds 1992 vermiste tiener Willeke Dost. Een boodschap voor de politie, over de sinds 1992 vermiste tiener Willeke Dost.

Maar waar de vliegtuigjes vroeger werden ingezet voor reclame van bedrijven, zijn er nu meer particulieren en stichtingen die er een boeken, zegt Betty Pereboom van Airbet Hoogeveen. De vluchten zijn ook niet zo duur als je misschien zou verwachten: vaak vragen aanbieders zo'n 350 euro per uur.

Liefdesverklaringen

"'Wil je met me trouwen' is wel een bekende tekst", zegt Pereboom. "Maar we vliegen ook met andere liefdesverklaringen. Het zijn altijd leuke teksten."

Een tekst die veel indruk maakte op hem, is er een van een man die anoniem wilde blijven, maar aan het begin van de coronacrisis een vlucht boekte met de tekst 'Blijf veilig, blijf thuis'. "Hij wilde daarmee mensen een hart onder de riem steken, en tegelijkertijd ons steunen, omdat wij destijds minder mochten vliegen. Dat vond ik heel mooi."

Impact is klein

Hoe groot de impact is van een reclameboodschap in de lucht, is niet bekend, maar reclamestrateeg Marc Oosterhout zei eerder tegen Editie NL dat die klein is. Vergelijkbaar met die van een reclame in een bushokje. "Daar rijden ook heel veel mensen voorbij, maar het is maar één uiting. Mensen kijken even omhoog en denken: hé, leuk, die boodschap. Maar je bereikt uiteindelijk maar heel weinig mensen."

Het is volgens hem ook belangrijk om goed na te denken waar en wanneer je het vliegtuigje inzet. "Het is geen standaardmedium voor reclame, want je kunt er maar een kleine tekst op kwijt. Het is wel een goede manier om mensen meteen aan te sporen iets te doen. Op een warme zomerdag kun je bijvoorbeeld makkelijk boven het strand vliegen met de tekst 'koop een ijsje'."

Niet voor zonnepanelen

Ook Deuze denkt dat het belangrijk is om na te denken wanneer je een vliegtuig inzet. "Ik zou dat niet doen voor een initiatief om energie te besparen bijvoorbeeld. Zonnepanelen of isolatie. Dan kun je kritiek verwachten op sociale media en blijft er niet veel van je duurzame boodschap over."

Of de boodschap voor Laurie haar ook daadwerkelijk heeft bereikt, en of ze de zender heeft vergeven voor zijn of haar fout, is niet bekend. Al deden foto's van de tekst het goed op sociale media. Shima Kaes heeft wel op Instagram laten weten dat ze 'superemotioneel' en 'sprakeloos' was door de boodschap over haar. De intussen vertrokken bondscoach Frank de Boer gaf aan dat hij de oproep vorige maand wel had gezien – maar dat hij er niets mee zou doen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore