Enorme onderneming

Hoe komen 10 paarden, 20 roeiboten, en 40 zeilboten in Tokio voor de Spelen?

19 juli 2021 07:54 Aangepast: 19 juli 2021 20:09
Het is een hele onderneming om paarden en boten in Tokio te krijgen. Beeld © FEI / ANP

De Nederlandse sporters op de Olympische Spelen hebben veel spullen nodig. Churandy Martina kan zijn sportschoenen zelf wel in zijn tas stoppen, maar met een 20 meter lange roeiboot wordt dat toch een stuk lastiger. En ook met een dressuurpaard of een zeilboot stap je niet zomaar in het vliegtuig. Hoe krijg je die veilig in Tokio?

Dat is de taak van de teammanagers, die verantwoordelijk zijn voor de hele logistiek van de olympische teams. Belangrijk werk, en niet altijd makkelijk.

Zo is de roeiboot van de Holland 8 maar liefst 19,9 meter lang. Dat past niet in een standaard zeecontainer. "Maar deze boot is deelbaar, dus die gaat in twee stukken", vertelt Hessel Evertse, technisch directeur van de KNRB (Koninklijke Nederlandse Roei Bond).

Past precies

Het grootste deel van de boot past precies in een standaard container van twaalf meter. De roeiers nemen in totaal twintig boten mee en zo'n honderd bijbehorende riemen. Al die boten variëren in lengte. "Een dubbel 4 is iets kleiner, maar niet deelbaar. Dat is het grootste deel in de container." Maar omdat de boten smal zijn, passen ze wel allemaal in één container.

De roeiboten pasten precies in een container. De roeiboten pasten precies in een container.

Dat geldt niet voor het zeilteam, dat vijf containers vol surfplanken, zeilen en boten naar Japan stuurde. Bijna twee maanden waren de spullen van de surfers en zeilers onderweg.

Volgens Dorien de Vries, teammanager van het zeil- en windsurfteam, is zo'n reis behoorlijk spannend. "Er kan zoveel misgaan tijdens het vervoeren. We pakken alles natuurlijk zorgvuldig in, maar je bent alsnog bang dat de container verschuift, of dingen gaan trillen en beschadigd raken. Je ziet wel eens beelden van containers die van een schip vallen, dat wil je ook niet."

'Eén mueslireep kan desastreus zijn'

Het spannendste moment voor De Vries is bij de aankomst van de containers: "In Japan is de douane superstreng, dus dat is even billenknijpen. Er mag bijvoorbeeld niks van eten in zo'n container zitten. Als er nog één verdwaalde mueslireep in een tas zit, wordt de hele container in beslag genomen en wordt alles uitgepakt. Dan ben je je spullen één of twee weken kwijt. Dat is desastreus, dan kun je gewoon niet varen."

Al in april werden de zeilboten naar Japan verscheept. Al in april werden de zeilboten naar Japan verscheept.

En dan de paarden: een olympisch paard stop je niet in een zeecontainer. Volgens Jantien van Zon van paardensportbond KNHS krijgen de medailleprominenten een ware vipbehandeling tijdens hun reis naar het olympische dorp. "De meeste paarden reizen van jongs af aan naar internationale wedstrijden, ze zijn het gewend lang onderweg te zijn en blijven rustig", vertelt van Zon.

Voor de Nederlandse dressuurpaarden in Tokio aankwamen, moesten ze eerst een week in quarantaine in het Duitse Aken. Vervolgens werden ze per luxe vrachtwagen naar het vliegveld in het Belgische Luik gebracht. In totaal vlogen er 36 paarden mee, uit onder meer uit Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië en Portugal.

Businessclass

In Luik werden de dieren in kratten geladen. "Dit klinkt heel oneerbiedig, maar zo heten de transportcontainers. Ze zijn zo gebouwd dat ze met een lift het vliegtuig ingereden kunnen worden." Volgens de Wereldpaardensportbond zijn de kratten 'het equivalent van businessclass' voor de paarden.

Ook paarden krijgen in het vliegtuig een lekker hapje. Ook paarden krijgen in het vliegtuig een lekker hapje.

Tijdens de 18 uur durende vlucht was er volop water en hooi tot hun beschikking. En gezelschap, want ze stonden met twee of drie bij elkaar. Ook bleef er een vaste verzorger, de teamdierenarts en speciaal opgeleid personeel in het ruim aanwezig. "Het welzijn van de paarden staat altijd voorop." De paarden staan tijdens de vlucht aan hun halster vast. "Zo hebben ze wel bewegingsvrijheid, maar kunnen ze niet draaien, dat is gevaarlijk."

Elk detail is belangrijk

Eenmaal aangekomen in Tokio zijn de paarden naar hun stallen met airconditioning gebracht, zodat ze optimaal kunnen herstellen en wennen aan de hoge temperaturen. Van Zon: "In de stallen is het standaard 23 graden. De temperatuur in de trainingshallen gaat geleidelijk omhoog naar 26 en later naar 28 graden. Zo wordt er voor gezorgd dat de uiteindelijke prestatie in de buitenlucht optimaal is. Op olympisch niveau gaat het verschil om honderdste seconden en halve centimeters, elk detail is belangrijk."

Na aankomst moesten de vliegende stallen nog even uitgemest worden Na aankomst moesten de vliegende stallen nog even uitgemest worden

De coronacrisis heeft de logistiek bovendien niet makkelijker gemaakt, vertelt Dorien de Vries van het zeilteam. "Een deel van de spullen staat al sinds 2019 in Japan. Toen waren we er voor het laatst, voor een training. We dachten: over een paar maanden zijn we hier weer, dus we laten het staan. Maar toen wisten we nog niet dat de Spelen pas dit jaar gehouden zouden worden."

Hulp van de concurrent

In februari vorig jaar werden de spullen zelfs nog heen en weer gevaren naar het WK in Australië, maar bij terugkomst in Japan mocht het team het land niet meer in. "We konden de containers dus niet uitpakken."

Gelukkig bleken de Japanners bereid hun Nederlandse concurrenten een handje te helpen: "Zelfs de manager van het Japanse zeilteam heeft daarbij geholpen. Dat is best even spannend, want alles moet voorzichtig uitgepakt en verplaatst worden. Maar dat is heel netjes gedaan. Je moet elkaar ook wel helpen, want uiteindelijk zit je allemaal in hetzelfde schuitje."

Bekijk ook: Amazone Dinja kan door fout stagiaire niet naar Olympische Spelen

Toppaard Hermes van amazone Dinja van Liere mag niet meedoen, door een administratieve fout van de internationale paardensportbond.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore