Campagne Oogfonds

'Veel ouders weten niet dat intensief schermgebruik gevaar is voor ogen'

10 juli 2021 09:14 Aangepast: 10 juli 2021 09:37
Een kind met een tablet. Beeld © Westend61 / Jose Carlos Ichiro

Meer dan de helft van de ouders weet dat de tijd die hun kinderen op een scherm kijken van invloed is op hun ogen, maar dat is lang niet genoeg. Het Oogfonds wil dat percentage omhoog hebben en start een campagne.

Het Oogfonds waarschuwt vooral voor 'hoge myopie'. Dat is bijziendheid en veroorzaakt in eerste instantie een grote min-sterkte voor bril of lenzen. "Als we niets doen, is hoge myopie in 2050 de belangrijkste oorzaak van blindheid en slechtziendheid in Nederland." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ouders positiever over schermgebruik jonge kinderen: handig als oppas

Volgens het Oogfonds dragen veel lezen, veel tv-kijken en staren naar computerschermen bij aan het ontstaan van myopie. Ook kinderen die weinig buiten spelen hebben een grotere kans om bijziend te worden.

Advies Oogfonds

Als leefregel adviseert het fonds: na 20 minuten dichtbij kijken 20 seconden in de verte kijken en verder 2 uur per dag buiten zijn (de zogenoemde '20-20-2'-regel). Dat 'buiten zijn' kan op verschillende manieren: bijvoorbeeld door wat vaker een pauze te nemen of naar school te lopen of te fietsen.

De campagne bestaat uit meerdere onderdelen, waaronder de tentoonstelling Zo te Zien in NEMO Science Museum in Amsterdam. "Daar kunnen bezoekers zien hoe ogen werken, waarom zicht soms bedriegt en hoe iemand met een visuele beperking kan 'zien'." 

Het zijn trouwens niet alleen kinderen bij wie de schermtijd een probleem is. Dankzij de coronacrisis zijn we allemaal meer op schermen gaan kijken. In januari waarschuwde deze oogarts daar al voor: 

Oogarts Caroline Klaver luidt de noodklok. Veel schermtijd kan namelijk leiden tot ernstige oogproblemen zoals slechtziendheid of zelfs blindheid.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore