De Landelijke Eenheid van de politie pleit voor een uitbreiding van de vaarbewijsplicht. Iedereen die een boot bestuurt van 8 meter of langer zou in het bezit moeten zijn van een vaarbewijs. Het gaat dan vooral om recreanten. Nu geldt deze verplichting voor snelle boten of die langer zijn dan 15 meter.
De politie wijst erop dat jaarlijks bij ongeveer de helft van de scheepvaartongevallen een recreatieschip betrokken is. Vorig jaar registreerde Rijkswaterstaat 82 ernstige ongevallen waar een recreatieboot bij was betrokken, zoals een aanvaring. Daarnaast vonden er 560 minder ernstige ongevallen plaats met een recreatieboot.
Niet opletten
Volgens de politie worden veel ongevallen veroorzaakt door onachtzaamheid, onoplettendheid, onwetendheid en ondeskundigheid.
"De grootste oorzaak van scheepsongevallen heeft toch veel meer te maken met nadenken bij wat je doet. Een groter aantal nautisch deskundigen op het water levert altijd voordelen op", zegt Bouke Jansma, nautisch specialist bij de Landelijke Eenheid.
Vaarbewijs en praktijktoets
Een vaarbewijs krijg je door een theorie-examen te doen. Een praktijktoets is niet verplicht, de politie zit dat liever wel.
Specialisten van de politie zien dat er niet alleen op het gedrag van de bestuurder, maar ook op het gebied van regelgeving nog wel wat te verbeteren valt. "En dan heb ik het over zowel een uitbreiding van de vaarbewijsplicht als ook een praktisch examen of een praktische vaartoets", zegt Jansma.
Angstige avonturen
Voor beroepsvaarders is de omgang met recreatieverkeer zo nu en dan een uitdaging. "Met name het gebrek aan communicatie is in veel gevallen de oorzaak van een ongeval", zegt Leny van Toorenburg van branchevereniging BLN-Schuttevaer.
Met een marifoon kunnen boten onderling communiceren, maar kleine boten zijn niet verplicht om zo'n apparaat aan boord te hebben. Dat moet anders, vindt BLN-Schuttevaer. "Dan kun je aan elkaar vragen wat het plan is: bakboord of stuurboord? Nu wordt er niet gecommuniceerd", constateert Van Toorenburg.

Een verplichting van een vaarbewijs voor boten onder de 15 meter ziet de vereniging niet zitten vanwege de administratie die daar bij komt kijken. Van Toorenburg benadrukt dat veel recreatievaarders al een vaarbewijs hebben.
Wel willen de binnenvaartschippers dat een praktijktoets onderdeel wordt van het vaarbewijs voor de pleziervaart. "Je moet weten waar je aan begint en wat je doet. Je gaat ook niet met de fiets de snelweg op."
In een reactie laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten in gesprek te willen met de politie en BLN-Schuttevaer. De drie voorgestelde maatregelen noemt het ministerie 'minder effectief' dan de maatregelen die nu worden genomen, zoals het verhogen van het bewustzijn op veiligheid.