Conclusie onderzoeksraad

'Besluitvorming om een luchtruim te mijden verloopt nog steeds te traag'

24 juni 2021 11:35 Aangepast: 24 juni 2021 11:42
Archieffoto Beeld © iStock

Vliegen boven een conflictgebied is levensgevaarlijk, de ramp met vlucht MH17 is daar het bewijs van. Om te voorkomen dat zulke drama's nog een keer gebeuren moet sneller besloten worden om een bepaald luchtruim te mijden. Nu is die besluitvorming te traag, oordeelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Het afgelopen decennium stortte twee keer een passagiersvliegtuig neer boven een conflictgebied, naast de ramp met vlucht MH17 in Oekraïne gebeurde iets soortgelijks met vlucht PS752 in Iran, op 8 januari 2020 werd in dat land een passagiersvliegtuig uit de lucht geschoten.

Reden voor de Onderzoeksraad om, mede op verzoek van de minister van Infrastructuur en Waterstaat, te kijken naar de uitvoering van de aanbevelingen uit het rapport MH17 Crash en de conclusies van het rapport Vliegen over conflictgebieden.

Nog steeds te traag

In dit nieuwste rapport is de conclusie helder: de besluitvorming om een luchtruim boven een snel escalerend gewapend conflict te sluiten of te mijden verloopt nog steeds te traag. "Afgelopen jaren is gebleken dat onwaarschijnlijke scenario’s heel snel realiteit kunnen worden", zegt Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de raad. "Uit voorzorg moet een luchtruim boven een risicogebied eerder worden gesloten of vermeden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Iran zegt Oekraïens passagiersvliegtuig 'per ongeluk' te hebben neergehaald

De onderzoeksraad schrijft dat de bescherming van de burgerluchtvaart in de eerste plaats in de handen ligt van het land waar het conflict zich afspeelt, maar dat landen zelden luchtruimen sluiten: ook Iran hield het luchtruim open toen in januari 2020 het conflict met de Verenigde Staten snel escaleerde. De raad adviseert om internationale criteria te ontwikkelen wanneer een land het luchtruim zou moeten sluiten.

Ook verantwoordelijkheid luchtvaartmaatschappijen

Ook luchtvaartmaatschappijen hebben een 'belangrijke eigen verantwoordelijkheid', aldus de raad.  Toen begin 2020 in Iran de spanningen toenamen, was dit voor luchtvaartmaatschappijen geen aanleiding om het luchtruim daar te mijden, terwijl sprake was van een verhoogd risico. "De luchtvaartmaatschappijen stopten niet met vliegen boven Iran omdat het risico getroffen te worden door een grond-luchtraket, werd beoordeeld als onwaarschijnlijk. Terwijl de gevolgen catastrofaal kunnen zijn."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kamervragen CDA en D66 over doorvliegen KLM boven Iran

Ook landen gaven geen negatief advies voor vliegen boven Iran aan hun eigen luchtvaartmaatschappijen. De raad concludeert ook dat de risico-inschatting én de publicatie van advies door landen en door de EU nog te veel tijd kost. 

Geen wettelijke grondslag

In Nederland ontbreekt op dit moment een wettelijke grondslag een vliegverbod op te leggen boven een bepaald gebied. In andere landen, waaronder belangrijke bondgenoten van Nederland, gebeurt dit wel. De raad geeft als aanbeveling aan de ministers van Infrastructuur en Waterstaat, en Justitie en Veiligheid te 'overwegen om de mogelijkheid om een vliegverbod uit te vaardigen in de wet op te nemen'.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore