In zak aandeelhouders

Oxfam: personeel merkt niets van megawinsten supermarkten

22 juni 2021 04:51 Aangepast: 22 juni 2021 16:18
Ook de Nederlandse supermarkt Albert Heijn werd onder de loep genomen. Beeld © ANP

De winsten die supermarkten vanwege de coronacrisis gemaakt hebben, zijn niet bij boeren en medewerkers van fabrieken terechtgekomen. In plaats daarvan stegen de bonussen voor bestuurders en kregen aandeelhouders meer dividend uitgekeerd. Dat blijkt uit een onderzoek van Oxfam Novib.

Oxfam onderzocht acht grote bedrijven uit Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De Nederlandse supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus werden onder de loep genomen.

Stijgende winsten

Als gevolg van de coronacrisis zagen de supermarktketens hun winsten fors stijgen. Beursgenoteerde bedrijven, zoals Ahold Delhaize, keerden daardoor meer dividend uit aan hun aandeelhouders. Ook de bonussen voor bestuurders stegen.

Volgens Oxfam stegen de beloningen voor bestuurders en aandeelhouders van de onderzochte ketens samen met zo'n 123 procent: van 10 miljard dollar (8,4 miljard euro) naar 22,3 miljard dollar (18,7 miljard euro) in de afgelopen acht maanden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nauwelijks duurzame supermarkten: 'Alleen Ekoplaza en Albert Heijn scoren'

Arbeiders en boeren

"De arbeiders in de toeleveringsketens vingen de klappen op van de coronapandemie", zegt Anouk Franck, beleidsadviseur van Oxfam Novib.

De supermarkten zagen hun omzetten voortdurend stijgen maar 'dit kwam vooral ten goede aan de aandeelhouders, bestuursvoorzitters en eigenaren van de supermarkten'.

Ahold, Aldi en Lidl

Zo ontving de baas van Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, vorig jaar volgens Oxfam een totale beloning van 6 miljoen euro. Dat is 1,6 miljoen meer dan het jaar ervoor.

De families die de eigenaar zijn van het Duitse Aldi en Lidl zagen hun vermogen met respectievelijk 37 en 30 procent groeien in minder dan een jaar tijd.

Uitbuiting en discriminatie

Volgens Oxfam moet er vooral meer aandacht komen voor vrouwelijke werknemers van voedselproducenten. Zij zijn extra kwetsbaar voor uitbuiting en discriminatie.

Supermarkten zouden daar te weinig aandacht voor hebben. De organisatie stelt dat alleen het Britse Tesco en het Duitse Rewe beleid hebben dat gericht is op het verbeteren van vrouwenrechten. Aldi en Lidl hebben zo'n beleid aangekondigd, maar nog niet gepubliceerd.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Nederlandse supers houden uitbuiting in ontwikkelingslanden in stand'

Na gesprekken met Oxfam Novib heeft ook Jumbo aangegeven zich in te gaan zetten om de positie van vrouwen in de leveringsketens te gaan verbeteren.

De supermarktketen zou onder meer willen zorgen dat de lage lonen in de keten omhooggaan. Ook wil Jumbo meer transparantie bieden over hoe het handelen van het bedrijf invloed heeft op de productieketens.

'Hoofd van voedselketen'

Drie jaar geleden onderzocht Oxfam de uitbuiting in ontwikkelingslanden ook al. De conclusie was toen dat Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus bijdragen aan de misstanden. Het gaat dan bijvoorbeeld om avocadoboeren uit Peru die weinig geld krijgen of garnalenpellers die in onveilige fabrieken in Azië werken.

Supermarkten staan 'aan het hoofd van de voedselketen' en zijn verantwoordelijk voor het 'menselijk lijden' dat in de productieketen voorkomt, schreef de organisatie toen. Ook toen zeiden supermarkten het onderzoek 'serieus' te nemen en met beleidsplannen te komen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Uitgaven aan eten en drinken nog jaren anders door corona'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore