Moeten medewerkers van winkelketen Wibra, die door de lockdown en de sluiting van de winkels minder uren konden werken, die niet-gewerkte uren onbetaald gaan inhalen? Die vraag speelt vandaag tijdens een rechtszaak in Zutphen.
Vakbond FNV en winkelketen Wibra staan vandaag tegenover elkaar voor de rechter. De bond wil voorkomen dat personeel onbetaald uren moet inhalen die het niet kon werken omdat de winkels dicht moesten tijdens de lockdown.
FNV eist dat alle uren die de Wibra via de zogeheten NOW-regeling gecompenseerd gekregen heeft, worden kwijtgescholden.
'Misbruik van NOW-regeling'
Via de NOW-regeling kan 80 procent van de loonkosten in coronatijd door de overheid worden gecompenseerd. Wibra heeft de niet-gewerkte uren tijdens de lockdown genoteerd en wil dat de medewerkers die in de zomer gratis komen inhalen.

Volgens FNV eet de discounter daarmee van twee walletjes. "Het is ongehoord dat Wibra deze lockdown-rekening ook nog bij de werknemers neerlegt, terwijl die al door de belastingbetaler is betaald", zegt FNV-vakbondsbestuurder Linda Vermeulen.
CAO
Wibra op zijn beurt gaf al eerder aan de zaak vol vertrouwen tegemoet te zien. De winkelketen voldoet naar eigen zeggen aan de cao-regeling rond plus- en minuren. Bij Wibra heeft het personeel een contract voor een vast aantal uren per maand, maar kan het aantal gewerkte uren soms wat afwijken.
Ook tijdens de winkelsluitingen kreeg het personeel gewoon uitbetaald hoewel er soms minder werk was. In overleg met de ondernemingsraad besloot Wibra het personeel langer de tijd te geven om de minuren weg te werken.
In dit kort geding doet de rechter binnen twee weken uitspraak.