Teveel chocola en drop

We zijn meer gaan snoepen door corona: 'Vervanger voor pleziertjes'

07 juni 2021 19:10 Aangepast: 08 juni 2021 13:08
Beeld © iStock

De coronacrisis heeft er ervoor gezorgd dat we de laatste maanden anders zijn gaan leven. Veel mensen klagen over coronakilo's, en dat is misschien niet zo gek: uit onderzoek van ABN Amro blijkt dat we de afgelopen maanden meer zijn gaan snoepen dan voor de coronacrisis.

Voor het onderzoek heeft ABN Amro omzetcijfers laten analyseren van supermarkten, drogisterijen en pompstations. Daar blijkt nu uit dat we vooral meer geld uitgaven aan drop en chocola.

En dat is opvallend, want vóór corona waren we ons volgens het onderzoek meer bewust van de gevaren van suiker en snoep. Daardoor nam de verkoop van die producten al jaren niet meer toe.

Hoeveel meer zijn we gaan snoepen?

In 2020 groeide de omzet van chocola met 7 procent en die van drop en suikerwaren als zure matten, winegums en fruitgom met 6 procent. In de eerste vier maanden van 2021 kochten consumenten zelfs nog meer: voor zowel chocola als snoep werd een omzetgroei van 9 procent genoteerd.

In het onderzoek van ABN Amro valt verder nog op, dat er veel minder pepermunt en verfrissende kauwgom verkocht worden.

Liesbeth Velema, expert voeding en gedrag bij het Voedingscentrum, heeft niet direct een heldere verklaring voor de toename van het snoepen, maar wel een vermoeden.

"Er waren veel minder leuke dingen om te doen. Je kon lang ook niet zomaar even sporten. We hebben er zelf geen onderzoek naar gedaan, maar ik kan mij voorstellen dat mensen die pleziertjes hebben vervangen. Door het kopen van meer snoep en chocola."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Gezondheidsclubs: 'Er groeit een generatie op met overgewicht'

Dat snoep en chocola dikmakers zijn en kunnen zorgen voor een scala aan gezondheidsproblemen, is al langer bekend. Volgens het Voedingscentrum moet 80 procent van je eten uit de Schijf van Vijf komen. Dan krijg je alle voedingsstoffen nodig voor je gezondheid en eet je minder snel te veel.

Trend?

20 procent daarvan kan je invullen met eten buiten die Schijf van Vijf. Bijvoorbeeld wat snoep of een ongezonde snack horen bij die 20 procent. Toch is bijna de helft van de volwassen bevolking in Nederland te zwaar en houden zij zich niet altijd aan de Schijf.

Velema hoopt dan ook dat deze toename geen trend wordt. "Nu dat er versoepeld wordt en er langzaam meer pleziertjes bij komen, en daarnaast de sportscholen open zijn, hopen we dat de blijft bij deze eenmalige toename en de verkoop van snoep en chocolade weer naar het oude niveau zakt."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ranglijst moet supermarkten dwingen om gezondere producten aan te bieden

Verleidingen

Toch kan het, ook buiten coronatijd om, af en toe lastig zijn om alle gangpaden vol met verleidingen, te weerstaan. Dit voorkomen begint volgens Velema met de voorbereiding en goed na te denken over wat jouw valkuilen zijn.

"Haal zo min mogelijk snoep en chocola in huis. Maak van te voren goed een boodschappenlijstje en bedenk voor jezelf: wat wil ik anders doen? Is dat minder chocola eten? Blijf dan weg uit bij het pad met chocoladeproducten. Soms is dat nog steeds heel lastig, maar probeer het."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore