Beste merk

Hoe een simpele ijssalon een megasucces op TikTok werd: 'We zijn flabbergasted'

03 juni 2021 11:53 Aangepast: 03 juni 2021 13:25
De TikTokkers van de ijssalon: Odin en Vincent. Beeld © Eigen foto

Een klein ijssalonnetje uit Borger heeft zichzelf op bijzondere wijze op de kaart gezet door dé prijs te winnen van Beste merk op TikTok. Daarmee troefde de winkel grote merken als Bol.com en Autodrop af. "Het is onwerkelijk, we zijn flabbergasted", zegt eigenaar Vincent van Looijengoed tegen RTL Nieuws.

Gisteravond werden The Best Social Awards uitgereikt. Zeer opvallend was de winst van ijswinkel La Dolce uit het Drentse plaatsje Borger: ze mogen zich een jaar lang het beste merk op TikTok noemen.

Een marketingbudget blijkt niet nodig te zijn om een groot bereik te hebben. Maandelijks halen de video's die Vincent samen met collega Odin Blei maakt, meer dan een miljoen views op het socialmediaplatform. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nederlandse stichting eist namens ouders 1,4 miljard euro van TikTok

Vincent is nu ruim vijf jaar de eigenaar van de ijssalon aan de Kruisstraat, die sinds 2012 bestaat. "Ik wilde graag via social media bekendheid geven aan onze ijssalon, maar zat er een beetje mee te tobben. Ik merkte dat de jongeren niet meer op Facebook zaten, en Instagram is voor bedrijven ook niet zo handig."

Dus vroeg Vincent aan werknemer Odin om zich te verdiepen in TikTok. "Dat was begin vorig jaar. We merkten al snel dat het best wel geinig is om te doen", vertelt Vincent.

Hoe dan?

Het derde filmpje dat ze maakten ging over hoe je ijs maakt. "Maar dan met een knipoog. Die kreeg plotseling een half miljoen views. Ik dacht: hoe dan?"

Vincent en Odin kregen de smaak te pakken en gingen ermee door. Het kost wat tijd en energie, maar de lol erom is groot. "Je wordt keer op keer beloond als je ziet hoeveel mensen zo'n filmpje bekijken."

De uitreiking in beeld:

Het account @ijssalonborger werd een succes, maar bezorgde de mannen ook heel wat werk. "Je bent per filmpje wel 1,5 uur bezig met het filmen en het bewerken. En daarbuiten ben je er in je hoofd ook constant mee bezig. Je bent scherper op situaties, als je iets in de winkel ziet gebeuren. Of 's nachts: dat je opeens een idee hebt en uit bed stapt om maar even een notitie te maken."

Herkenbare situaties

Wat de kracht is van de filmpjes? "90 procent gaat over voor iedereen herkenbare situaties. Over dingen die met klanten in de ijssalon gebeuren bijvoorbeeld. Ons best bekeken filmpje, dat 1,2 miljoen views had, gaat over iemand die de zaak binnenloopt en geen woorden hoeft te gebruiken om zijn bestelling door te geven."

Bekijk het filmpje hieronder:

Eén of twee bolletjes

Een halfjaar geleden werd de ondernemer door The Best Social Awards benaderd, of ze zich wilden opgeven voor de wedstrijd, omdat het succes hen op was gevallen. En gisteravond beloonde een vakjury hun inspanningen. "Het humoristische in onze filmpjes vonden ze leuk. Ze lieten ook een filmpje van ons: over een vader die tegen z'n dochtertje zegt dat ze twee bolletjes mag. En dat daarna de moeder zegt dat ze er maar één mag."

De simpele eenvoud van de filmpjes, is zo doeltreffend. Er bleek ook een influencer in de ijssalon geweest te zijn. "Die ging een dansje doen. Dat is niet onopgemerkt gebleven."

Doorgaan

De ereprijs is binnen, en Vincent en Odin gaan ermee door. Gewoon, omdat ze het leuk vinden. "Het is niet zo dat het nu ineens in de zaak storm loopt, maar er komen wel degelijk klanten binnen die ons van TikTok kennen. Vorige week vertelde iemand dat-ie speciaal uit Friesland was gekomen om een ijsje bij ons te halen. Dat is toch geweldig."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore