Misleiding

Pleidooi voor strenge regels vermelding 'natuurlijk' en 'puur' op voedseletiketten

25 mei 2021 07:57 Aangepast: 25 mei 2021 13:11
Archieffoto Beeld © iStock

Om misleiding en onduidelijkheden te voorkomen, moeten er duidelijke regels komen voor fabrikanten die termen als 'natuurlijk' en 'puur' op voedseletiketten willen zetten.

Daarvoor pleit de Consumentenbond. In landen als Frankrijk, Ierland en Groot-Brittannië bestaan die regels al.

Warenwet

Hoewel er volgens de bond in de Warenwet nauwelijks regels staan voor dergelijke claims, nemen consumenten ze vaak serieus. Ze associëren termen als 'puur', 'met natuurlijke ingrediënten' en '100% natuurlijk' met gezond en fabrikanten spelen daar dan weer handig op in.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Consumentenbond wil betere aanpak gezonder eten: 'Nu te zout, te zoet en te vet'

De Consumentenbond kwam formuleringen als 'natuurlijk' en 'puur' tegen op onder meer mosterd, cola, suikerklontjes, winegums en chips.

Deur wagenwijd open

"Omdat niet is vastgelegd hoe fabrikanten die claims 'puur' en 'natuurlijk' mogen gebruiken, geven ze er allemaal hun eigen draai aan. Daardoor staat de deur wagenwijd open voor misleiding", zegt directeur Sandra Molenaar van de bond.

Er moeten Europese regels komen en in afwachting daarvan moet Nederland richtlijnen opstellen, vindt de bond. Die roept fabrikanten ook op om loze claims van hun verpakkingen te halen. Een aantal fabrikanten van de onderzochte producten heeft al toegezegd de teksten op de etiketten aan te zullen passen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Consumentenbond: 'privacy en veiligheid online supermarkten niet op orde'

De bond zag twijfelachtige claims onder meer bij Kühne Dijon mosterd extra pittig, Whole Earth Cola, Jumbo Pad Thai wokschotel, Bio+ Halvarine, Sweet Corner Snoepmix, Go Pure Classic potato chips en Appelsientje Zontomaatje.

Onbewust beïnvloed 

Consumenten verdiepen zich over het algemeen niet heel erg in zulke claims, ziet onderzoeker Iris van Ooijen van de Radboud Universiteit. "Een consument heeft vaak haast en dan zit je in een soort onbewuste informatieverwerkingsmodus. Je wordt dan heel erg beïnvloed en bent minder kritisch." 

Volgens Van Ooijen nemen weinig consumenten de moeite om de ingrediëntenlijst op de achterkant van de verpakking door te nemen. "Als je bij ieder product stil moet staan, de ingrediëntenlijst moet lezen en dan een conclusie moet trekken, dan is dat eigenlijk niet haalbaar." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

RIVM waarschuwt voor thee en voedingssupplementen met sint-janskruid

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore