Nog een paar weken

Waar blijven spaaracties? Supermarkten laten klanten (nog even) in hempie staan

17 mei 2021 16:27
De wuppies van Albert Heijn (links) en het brulshirt van Blokker. Beeld © ANP

De trom-pet van Heineken, oranjejurkjes van Bavaria en natúúrlijk de wuppies van Albert Heijn. Ze ontbreken tot nu toe. Met nog een kleine vier weken tot de start van het Europees kampioenschap voetbal wil het nog niet echt vlotten met de oranjekoorts.

Veel supermarkten en bedrijven met een reputatie op het gebied van oranje hebbedingetjes houden zich vooralsnog gedeisd. Al heeft 's lands bekendste bierbrouwer het 'Holland Heineken Hemd' op de markt gebracht en kunnen klanten van supermarkt Lidl sinds deze week sparen voor fluoriserende oranje kleding, 'die pijn doet aan de ogen'.

Héél leuk

Vanuit Albert Heijn: krekels. "Wat en wanneer houden we nog even voor ons, maar we komen zeker met iets", zegt een woordvoerder. Bavaria staat in de startblokken, maar houdt geheimzinnig wat het precies wordt. Ditmaal geen jurkje, maar iets dat zowel vrouwen als mannen kunnen gedragen. Een woordvoerder benadrukt nog wel dat het héél leuk wordt. Jumbo wil er niets over zeggen, behalve dan dat de campagne morgen begint.

Het Europees kampioenschap voetbal begint voor Nederland op zondagavond 13 juni. Onder de meeste voetballiefhebbers lijkt het toernooi nog niet erg te leven, maar deze straat in Den Haag is er duidelijk klaar voor:

Retaildeskundige Cor Molenaar is niet verbaasd dat het EK onder de meeste Nederlanders (nog) niet leeft. "Mensen zijn met heel andere dingen bezig. Op televisie gaat het ook alleen maar over corona. We verheugen ons meer op vakantie gaan of naar het terras dan het EK voetbal."

"Het Nederlands elftal leeft niet echt en dat heeft ook te maken met de prestaties", zegt Molenaar. "Eigenlijk gelooft niemand echt in onze titelkansen. Het sentiment is dat we niet eens van Turkije kunnen winnen. Noem mij eens één aansprekende naam. Aanvoerder Virgil van Dijk inspireert, maar die zit geblesseerd thuis in Liverpool."

Het oranjejurkje van bierbrouwer Bavaria. Het oranjejurkje van bierbrouwer Bavaria.

"Op dit moment is het sentiment rond het Nederlands elftal niet goed, zegt Molenaar, "maar gelukkig kan dat zomaar nog veranderen. Als de prestaties richting het EK beter worden, zal het oranjegevoel groeien. Dat weten de bedrijven ook. China is dan gelukkig om de hoek."

Zo is Nederland

Sportmarketeer Frank van den Wall Bake maakt zich niet zo'n zorgen. "Het is nog te vroeg voor spaaracties. De competitie is nog maar net afgelopen. Ik durf wel te voorspellen dat de oranjekoorts in de komende weken wordt opgevoerd en dan gaat het vanzelf leven. Zo is Nederland."

"We hebben anderhalf jaar coronaellende achter de rug. We klampen ons vast aan iets dat positief en leuk is. Of je nou voor Feyenoord, Ajax of AZ bent, heel Nederland staat aankomend EK weer achter Oranje. Begin juni barst het in volle hevigheid los."

De trom-pet van Heineken. De trom-pet van Heineken.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore