Documentaire Videoland

Jasper (27) biedt een kijkje in de 'extreem gesloten wereld' van horlogehandel

07 mei 2021 14:14 Aangepast: 07 mei 2021 16:11
Beeld © Privécollectie Jasper Lijfering

Jasper (27) is de bekendste horlogehandelaar van Nederland. Met klanten als presentatrice Ellen DeGeneres en rapper Lil’ Kleine verovert hij de horlogewereld. In de nieuwe Videolanddocumentaire TIJD IS GELD geeft hij een inkijkje in de 'extreem gesloten wereld' van de horlogehandel. Een wereld die ook een keerzijde heeft.

Jasper Lijfering was een jongetje van 14 toen hij gefascineerd raakte door horloges, vertelt hij. Zijn vader droeg een uurwerk met een rood-blauwe rand, en toen was het raak. "Ik vond dat zo mooi. Het was een Rolex GMT-Master 1675, ook wel Pepsi genoemd. Met twee tijdszones, speciaal gemaakt voor piloten."

Aanvankelijk sprak de esthetiek van horloges hem aan, later ook de emotionele waarde. "Er zitten zoveel gedachten achter. De één ziet gewoon een horloge, maar ik kan er 20 pagina's over vertellen. Als je de verhalen kent, ga je een horloge anders bekijken en snap je dat iemand er 5000 euro voor betaalt."

De GMT-Master 1675 De GMT-Master 1675

Inmiddels is hij zo'n 70 uur per week met horloges bezig. Op zijn 21ste, in 2016, nam hij de zaak Amsterdam Vintage Watches van zijn ouders over en begon zijn producten te promoten op sociale media. 

Op YouTube heeft hij meer dan 70.000 abonnees, op Instagram 143.000 volgers. Daar laat hij horloges zien, maar beoordeelt hij ook horloges van bekende Nederlanders en 'exposet' hij bekende mensen met replicahorloges. De Amerikaanse tv-presentatrice Ellen DeGeneres werd een van zijn grootste klanten, en kocht voor 750.000 euro een Rolex.

In de documentaire wil Jasper laten zien dat de horlogewereld 'niet alleen om schimmige deals, witwassen en criminelen draait'. Zijn klandizie is allesbehalve crimineel, vertelt hij. "Er staat geen rij criminelen voor de deur om zwart geld in de zaak te pompen. Horloges worden vaak afgeschilderd als transactiemiddel in de onderwereld. Vaak door misdaadverslaggevers. Daar ageer ik graag tegen."

Zelf kreeg Jasper wel eens te maken met criminelen, de keerzijde van zijn wereld. Eind vorig jaar stalen inbrekers tientallen horloges ter waarde van 400.000 euro. Begin vorig jaar ging er een explosief af bij zijn winkel. Hij is wel eens achtervolgd en één keer wachtte iemand hem op om zijn horloge te stelen, nadat hij op Instagram zag waar Jasper was.

De aantrekkingskracht van horloges op criminelen

Wat opvalt bij Lijfering is dat hij volledig uit de pas loopt als je kijkt naar andere horlogehandelaren, zegt misdaadjournalist Mick van Wely in de serie. "Hij loopt heel erg te koop met alles. In deze wereld is dat heel gevaarlijk. Andere horlogehandelaren die ik sprak, willen volledig op de achtergrond blijven omdat ze zich realiseren wat de gevaren zijn." 

De horloges zijn gewild bij criminelen, zegt hij. "In alle grote strafzaken, bijvoorbeeld de mocro-maffia, worden horloges gevonden. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt om mensen die liquidaties plegen te belonen. Dus ze spelen een enorme rol in het criminele circuit."

Via sociale media laten Jasper en zijn zakenpartners ook zichzelf zien. Volgers krijgen het gevoel dat ze een band met je opbouwen, zegt hij. Als ze dan de winkel binnenstappen, hebben ze het idee dat ze je al kennen.

Daarmee geven ze al een kijkje in de horlogewereld, die volgens Jasper extreem gesloten is. Met de documentaire doet hij daar nog een stapje bovenop.  "In de serie zie je alles: van inkoopgesprekken en deals maken tot onze omzet en de clientèle die we bedienen. Van bekende mensen tot de overbuurman in Weesp."

Niet eerder was er zo'n inkijkje, zegt hij. "Omdat het niet zo boeiend is om aandacht te besteden aan een 50-jarige horlogehandelaar die op zijn zolderkamertje handelt, maar ook vanwege klanten die anoniem willen blijven, grote bedragen die erin omgaan en veiligheid."

Jasper moet elke dag rekening houden met zijn veiligheid. Daarom neemt hij voorzorgsmaatregelen. Soms loopt hij met persoonsbeveiliging. Hij vindt het schrijnend dat dat nodig is. "In de basis ben ik gewoon een koper en verkoper van een product. Ik voel me ook wel aangevallen door mensen die zeggen: je moet er niet mee te koop lopen. Ik word afgestraft voor mijn enthousiasme. Dat is heel krom."

Toch is hij niet bang. "Als je de angst laat overwinnen, heb je bij voorbaat verloren." Angst is een slechte raadgever, zegt hij zelf. Angst is een goed waarschuwingssignaal, zegt zijn moeder. "Ik denk dat er een gulden middenweg is. Je moet wel luisteren naar je omgeving, maar ik laat me niet leiden door angst. Ik laat mij nooit mijn passie afnemen."

'Rolexbende' Nederland

Dat Rolexen ook gewild zijn onder criminelen, bleek recentelijk nog. Tussen eind 2016 en begin 2019 werden zo'n tien gewelddadige 'Rolexroven' gepleegd, voornamelijk in Amsterdam-Zuid.

En tussen de zomer van 2018 en maar 2019 werden meer dan zestig mensen op gewelddadige wijze bestolen van hun kostbare horloge. De dieven sloegen vaak toe in de avonduren. Slachtoffers werden op straat overmeesterd en beroofd van hun klok.

Gebruik jij de RTL Nieuws-app al?

Ja? Daar zijn we blij mee! Nog niet? Download ‘m hier voor Android en iOS.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore