'Onnoemelijk menselijk leed'

Twee verkeersdoden per dag: 'Verkeersveiligheid moet prioriteit krijgen'

22 april 2021 08:17 Aangepast: 22 april 2021 08:19
Onder meer door de toename aan tweewielers zou de kans op ongelukken toenemen. Beeld © ANP

Een nieuw kabinet moet een speerpunt maken van het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. Dat vindt de de Verkeersveiligheidscoalitie, een club van 36 organisaties zoals ANWB, TNO, Veilig Verkeer Nederland, Bovag en RAI Vereniging.

Er vallen in Nederland iedere dag twee verkeersdoden en 58 ernstig gewonden. De Verkeersveiligheidscoalitie vindt dit onacceptabel. Verkeersongelukken zorgen jaarlijks niet alleen voor onnoemelijk menselijk leed maar ook voor hoge maatschappelijke kosten, aldus de coalitie. 

610 verkeersdoden

In coronajaar 2020 zijn 610 mensen omgekomen in het verkeer, onder wie een recordaantal fietsers. Het zijn er wel 51 minder dan in 2019, maar het blijft volgens de organisaties een onacceptabel aantal omdat de verkeersintensiteit als gevolg van corona veel lager was.

Jaarlijks vallen er bovendien ruim 21.000 ernstig gewonden in het verkeer.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Minder verkeersdoden in 2020, maar historisch veel onder fietsers

Stevig doorpakken

Het huidige Strategisch Plan Verkeersveiligheid streeft naar nul verkeersdoden in 2050. Maar volgens de Verkeersveiligheidscoalitie wordt deze doelstelling met het huidige plan niet gehaald. Daarom roepen de organisaties het nieuwe kabinet op 'stevig door te pakken'. Het is daarbij volgens de coalitie essentieel dat er concrete doelen komen en dat er voor het bereiken daarvan voldoende geld wordt uitgetrokken.

Volgens de coalitie zijn er vijf maatregelen nodig om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Het gaat vooral om het veiliger maken van wegen en fietspaden in en tussen steden, het tegengaan van afleiding in het verkeer door betere handhaving en het veiliger maken van voertuigen.

Bekijk ook - Mee met jacht op verkeershufters: 'Als het gevaarlijk wordt, zijn ze voor ons'

Bumperkleven, rechts inhalen of door een rood kruis rijden. Steeds meer bestuurders krijgen hiervoor een bekeuring. Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van hufterboetes.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore