Geen schooladvies meer

Niet één, maar drie jaar in de brugklas: 'Dit systeem geeft meer ruimte'

16 april 2021 14:27 Aangepast: 16 april 2021 14:33
Middelbare scholieren op weg naar school. Beeld © ANP

Niet één jaar in de brugklas, maar drie jaar en pas daarna naar het vmbo, havo of vwo. Daarvoor pleit de Onderwijsraad. Een middelbare school in Amsterdam werkt al op die manier en is enthousiast. "Je hebt langer de tijd om te kijken wat bij een kind past."

De vroege selectie zoals nu het geval is, leidt volgens de Onderwijsraad tot ongelijke onderwijskansen. "Leerlingen met dezelfde capaciteiten, maar met verschillende achtergronden, komen niet op hetzelfde onderwijsniveau terecht. Hierdoor volgen veel leerlingen voortgezet onderwijs dat niet past bij wat zij in hun mars hebben", schrijft de Raad in het advies dat geschreven werd in opdracht van het ministerie voor Onderwijs.

Met een driejarige brugklas zouden de eindtoets in groep 8 en het schooladvies verdwijnen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Leerlingen groep 8 kregen lager schooladvies door schrappen eindtoets

Zwaar voor docenten

De Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB) in Amsterdam werkt al volgens een vergelijkbaar systeem. Het OSB heeft een tweejarige brugklas waar leerlingen van alle niveaus bij elkaar in de klas zitten. Ze zien zowel voor- als minpunten van een langere brugklas, legt directeur Maryse Knook uit.

"Leerlingen leren van elkaar en je hebt langer de tijd om te kijken wat echt bij een kind past", zegt Knook tegen RTL NIeuws. "De keerzijde is dat het loodzwaar is voor docenten die drie verschillende niveaus in dezelfde klas lesgeven. Onderwijsmethoden zijn daar niet op aangepast, dus dat is puzzelen." Zo krijgen alle leerlingen tegelijkertijd het onderwerp breuken bij wiskunde, maar werken de docenten binnen de klas met verschillende boeken en opdrachten.

Vaker naar hoger niveau dan advies

"Pas na twee jaar kiezen leerlingen hier een richting. Leerlingen gaan vaker naar een hoger niveau dan geadviseerd", zegt Knook. Ze benadrukt dat dit geen verwijt is naar het basisonderwijs. "Soms is een leerling in groep 8 nog niet zover, soms mist de juiste ondersteuning. Dit systeem geeft meer ruimte."

Hoewel Knook ziet dat het bij veel kinderen goed werkt, zijn er ook uitzonderingen. "Het praktijkonderwijs heeft baat bij kleine groepen, dat bieden wij niet. De echte top van het vwo heeft ook meer baat bij gelijkgestemden omdat je die heel specifiek moet uitdagen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Werkdruk basisschoolleraar 'zorgelijk', ondersteunend personeel nodig

Sociale element

Een meerjarige brugklas heeft volgens Knook nog een belangrijk ander voordeel: kinderen van verschillende niveaus blijven elkaar ontmoeten. "De top van bedrijven wordt vaak geleid door witte, mannelijke vwo'ers. Die moet ook zijn onderhoudsman snappen en daarmee communiceren. Het is armoede als mensen van andere niveaus elkaar niet meer tegenkomen na de basisschool. Een onderhoudsman is even hard nodig als de hersenkrakers."

Dat kinderen met verschillende achtergronden elkaar niet meer ontmoeten op school, is ook iets dat de Onderwijsraad opmerkt. "Ze zitten van elkaar gescheiden in hun eigen bubbel."

Steun van PO- en VO-raad

De sectororganisaties VO-raad en de PO-Raad steunen het pleidooi van de Onderwijsraad. "Onze kinderen, leerlingen en studenten verdienen een beter en rechtvaardiger onderwijsstelsel. Om alle kinderen goed onderwijs te kunnen geven moet ons stugge stelsel worden aangepakt", zegt de PO-Raad, de sectororganisatie voor het primair onderwijs. De VO-raad wijst er op dat er voor een dergelijke structuurwijziging wel voldoende menskracht, vaardigheden, tijd en geld moet zijn.

Hoewel het plan veel weerklank vindt, onder meer bij de PO- en VO-raad, zijn er ook kritische geluiden te horen. Stichting Ouders en Onderwijs vraagt zich af of het onderwijs zo'n grote verandering aankan. "We zagen eerder deze week dat het niet goed gaat met het basisniveau van het onderwijs en dit is een enorme hervorming", zegt directeur Lobke Vlaming.

"Laten we eerst de basis maar eens op orde krijgen. Wij denken dat er meer ruimte is om het onderwijsstelsel te verbeteren. Op deze manier wordt de kern van het probleem niet aangepakt."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore