Ever Given

Boskalis-baas: makkelijkste deel nu geweest, nu de voorkant nog

29 maart 2021 08:33 Aangepast: 29 maart 2021 08:57
De Ever Given versperde dagenlang het Suezkanaal. Dat kostte miljarden. Beeld © Julianne Cona

Goed nieuws vanochtend over het vastgelopen schip de Ever Given in het Suezkanaal. De achterkant van het schip is los, maar dat wil niet zeggen dat het zomaar weer vaart. "Dat het schip zou gaan draaien, daar waren we wel van overtuigd", zegt de CEO van Boskalis Peter Berdowski.

"We zijn erin geslaagd het achterschip vrij te trekken", zegt Berdowski. "Maar de echte uitdaging ligt in het loskrijgen van het schip uit de zanderige klei waar het voorsteven op geschoven is."

Kan zomaar mislukken

En dat is niet zomaar gedaan. Berdowski hoopt dat dat lukt door er met zware zeeslepers aan te trekken, maar het kan zomaar zijn dat dat geen succes oplevert. Dan moet er doorgeschakeld worden naar optie B, of zelfs optie C.

Eerst optie B: Boskalis gaat als dat nodig is de bodem proberen los te krijgen onder het schip. Dat gebeurt met waterleidingen en heet in jargon 'jetten'. Het doel: "Op die manier wordt het makkelijker om het schip over de klei heen te schuiven."

Containers van boord

Maar ook dat kan mislukken. De laatste optie is vervolgens om het schip minder zwaar te maken, en hem daarna vlot te trekken. En dat betekent: containers hijsen. Een tijdrovende klus, zegt ook Berdwoski. "Laten we hopen dat we het schip aan het schuiven krijgen."  

Zo was de situatie een paar dagen geleden:

Wat is er aan de hand?

De 400 meter lange en 224.000 ton wegende Ever Given liep vorige week vast in het Suezkanaal en lag dwars over de belangrijke vaarroute voor scheepsverkeer tussen Azië en Europa.

Door de opstopping is een enorme file aan wachtende schepen ontstaan aan beide kanten van het Suezkanaal. Volgens de lokale autoriteiten lagen gistermiddag meer dan 320 vaartuigen te wachten, zoals containerschepen en olietankers.

Ongeveer 12 procent van de wereldwijde goederenhandel loopt via het Suezkanaal. Normaal gesproken wordt dagelijks voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee vervoerd. Een lange blokkade kan grote gevolgen hebben voor de wereldhandel, met bijvoorbeeld leveringsproblemen voor winkels en tekorten van bepaalde goederen in de industrie.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore