Risico te groot

Per direct maatregelen bij 28 onbewaakte spoorwegovergangen

10 maart 2021 15:15 Aangepast: 10 maart 2021 15:40
Bij het ongeluk in het Drentse Hooghalen raakte de machinist door de ernorme klap bekneld. Hij kwam direct te overlijden. Beeld © De Vries Media

De NS en ProRail nemen per direct veiligheidsmaatregelen bij 28 onbeveiligde spoorwegovergangen. Het gaat om onbewaakte overgangen waar veel zwaar wegverkeer oversteekt en het risico op ongelukken groot is.

Zes oversteekplaatsen sluiten met spoed en bij vier overgangen mogen treinen alleen nog met een maximale snelheid van 90 km per uur passeren.

Bij nog eens 17 overgangen zonder bomen of knipperlichten (nabo's) vindt de komende weken een extra veiligheidscheck plaats door ProRail om ook daar een maximale snelheid voor treinen voor te bereiden. De NS heeft de maatregelen in kaart gebracht (pdf).

Ongeval in Drenthe

De maatregelen volgen op het afgeronde onderzoek naar het dodelijke ongeval bij de spoorwegovergang in het Drentse Hooghalen in mei 2020.

Toen kwam een sprinter van de NS in botsing met een zwaar landbouwvoertuig. Daarbij kwam de treinmachinist om het leven. Volgens de NS en ProRail is de impact van het ongeval groot. "Allereerst bij de directe nabestaanden en ook bij zijn collega’s en in de spoorsector." President-directeur Roger van Boxtel sprak destijds van een 'gitzwarte dag'.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Trein botst op tractor met aanhanger in Drenthe: machinist overleden

De spoorwegovergang werd gebruikt door boeren om op hun land te komen. Een van de hoofdconclusies uit het onderzoek is dat zwaar en/of lang verkeer in bepaalde gevallen te weinig tijd heeft om een NABO over te steken, ook al voldoen ze aan wettelijke eisen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore