Inclusiviteit

Normaal haar, wat is dat eigenlijk? 'In elk geval niet mijn haar'

09 maart 2021 16:29 Aangepast: 10 maart 2021 10:22
Angela Onuoha herkent zich niet in het label 'normaal haar'. Beeld © Angela Onuoha

Het woord 'normaal' wordt vanaf nu geschrapt op alle verpakkingen van Unilever, bijvoorbeeld van shampoos. Tot vreugde van velen, want wat is überhaupt normaal haar of een normale huid? "Ik heb me nooit aangesproken gevoeld."

Het is maar één woord dat geschrapt wordt en toch is het een grote stap voor de beautyindustrie, vindt Angela Onuoha. Ze is tricholoog (een dermatoloog gespecialiseerd in haarziekten en haarafwijkingen) en deelt op haar Instagram en YouTubekanaal tips en tricks over kroeshaar.

Wat is dan normaal?

"Ik dacht bij 'normaal' dan aan het haar van bijvoorbeeld Doutzen Kroes", zegt Onuoha. "Ik heb mezelf er in elk geval nooit aangesproken gevoeld. Dus dit is zeker positief nieuws van Unilever."

Kapster Tasha, van Tasha's Hairsalon is het ermee eens. "Al het haar is normaal haar. Ik vind het belachelijk dat dat woord op de verpakking staat. Alles wat natuurlijk is, is normaal." Ze is niet de enige, veel mensen op straat en in de kappersstoel weten niet wat 'normaal haar' is, zoals te zien is in deze video:

Ook diversiteit en inclusiviteits-specialist Chanel Matil Lodik is blij met het nieuws. "Het is een goede en logische stap. Ik denk dat mensen bij 'normaal' nu denken aan steil Europees haar, terwijl er zoveel mensen zijn met kroes- of krullend haar."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Unilever past reclames en producten aan: niet meer 'normaal' en geen photoshop

Unilever past reclames en producten aan

Levensmiddelen- en beautygigant Unilever past zijn reclamebeleid en een groot aantal verpakkingen aan. Het woord 'normaal' verdwijnt van honderden producten en het bedrijf gaat niet meer digitaal sleutelen aan de lichamen van modellen.

Dat heeft Unilever laten weten aan persbureau Reuters. Het gaat om een wereldwijde aanpassing. 

Hoe fabrikanten het het beste kunnen aanpakken? Simpel, volgens Onuoha. "Zet gewoon op de verpakking van een shampoo voor welk haartype het is. Dus steil haar, haar met slag, krullend haar, kroeshaar, voor iedereen iets." Zolang je geen onderscheid maakt tussen 'normaal' en 'de rest' is er volgens haar geen probleem. "Ik vind het ook niet slecht dat er speciale producten voor krullend haar zijn, dat is heel goed juist. Kroeshaar heeft ook andere verzorging nodig dan steil haar." 

In sommige drogisten is al een meer inclusief aanbod te vinden. Make-up in meer kleuren, haarproducten voor verschillende haartypes en huidkleurige pleisters die niet alleen beige zijn. Toch zijn we er nog lang niet, weet Onuoha. "Zelfs in Almere, een van de meest multiculturele steden van Nederland, kan ik niet mijn haarproducten bij de drogist kopen." Vaak als een drogist producten voor kroeshaar aanbiedt, staat het bovendien apart van de andere haarproducten.

Strijd tussen merk en winkel

Het probleem ligt volgens Onuoha niet eens altijd bij de merken. "Het gebeurt vaak dat merken wel inclusiever willen zijn en meer kleuren van producten maken, maar dat een winkel deze vervolgens niet verkoopt. Die zeggen dan: we verkopen die kleuren niet, dus we bieden ze ook niet aan. Het is een gevecht tussen het merk en de winkel. Dan staat er wel een display met een donker model erop, maar wordt die kleur vervolgens niet verkocht."

Bekijk ook: Vraag aan Wilders: 'Waarom ben ik een tweederangsburger?'

"Waarom zet u mij weg als een tweederangsburger?" Dat vroeg Nadia Zerouali, eigenaar van een couscousbar, tijdens het RTL-verkiezingsdebat aan PVV-leider Geert Wilders.

Het duurt volgens haar dan ook nog wel even voor de hele beautyindustrie inclusief zal zijn, maar vandaag is er weer een kleine stap gemaakt.

Unilever laat weten dat het nog wel even kan duren voor alle verpakkingen zijn aangepast. Volgens Unilever zal in de loop van het jaar alles aangepast zijn. Dat geldt dan ook voor shampoos, zepen, deodorants et cetera. Ook de foto's in bushokjes en reclames worden anders. Die gaat het bedrijf niet langer fotoshoppen.

RTL Nieuws aanmelden nieuwsbrief

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore