Bevroren wissels en leidingen

Geen treinverkeer: waarom kan ons spoor niet tegen winterweer?

05 februari 2021 14:19 Aangepast: 07 februari 2021 16:02
Archieffoto. Beeld © ANP

Door de sneeuw en kou rijden er vandaag geen treinen. Onze treinen staan er niet om bekend goed tegen winters weer te kunnen. Waarom is dat, en hoe worden storingen voorkomen?

De NS laat vandaag geen treinen rijden vanwege de weersverwachting.

Er zijn altijd weer problemen in Nederland bij winterweer. Het gaat dan vooral om ijsafzetting, bijvoorbeeld aan wissels. Ook ijs op de bovenleiding kan een probleem zijn.

Diesellocomotieven

Als de bovenleiding bevroren is, kunnen de treinen stil komen te staan, zegt NS-woordvoerder Arno Leblanc. Om reizigers niet te lang – letterlijk – in de kou te laten staan, staan er op 'strategische plaatsen' minstens twee diesellocomotieven klaar om gestrande treinen weg te slepen. Ook spoorbeheerder ProRail heeft ploegen klaarstaan om het spoor ijsvrij te maken en storingen te repareren.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zuiden van het land is morgenavond het eerst wit, het midden krijgt het meest

Om ijs op de bovenleiding te voorkomen, wordt er met lege treinen gereden. Zo krijgt het ijs geen kans om aan te groeien. Er worden ook maatregelen genomen om bevroren wissels te voorkomen. Zo zijn er zo'n 5500 wissels in Nederland met een verwarmingssysteem. Eind oktober zijn die systemen uitgebreid geïnspecteerd en onderhouden, zegt ProRail. Onder sommige wissels wordt een ruimte uitgegraven, zodat sneeuw door de wissel heen kan vallen.

De voorbereiding op de sneeuw is dus een flinke operatie. Toch komt het treinverkeer vaak in de problemen bij sneeuw, terwijl dat in andere landen niet zo lijkt te zijn. Hoe kan dat?

'Beetje flauw'

Leblanc: "Het is een beetje flauw om Nederland met het buitenland te vergelijken. Ons spoor is heel druk, de situatie is hier heel anders dan op een plek waar één keer per uur een trein langskomt. Bovendien: als je naar de cijfers kijkt gaat het in het buitenland ook vaak mis. Er komen vaak juist mensen uit het buitenland kijken hoe wij het hier aanpakken."

Bovendien is extreem winterweer in Nederland zeldzaam. Daarom is de infrastructuur minder ingericht op sneeuw. Leblanc: "Vorig jaar hebben we geen enkele dag sneeuw gehad. Natuurlijk willen we dat alles doorrijdt, daar hebben we ook een speciaal seizoenenteam voor. Toen het twee weken geleden sneeuwde, hebben we daar geen last van gehad."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore