'Heb er zelfs een tattoo van'

Die snelle, compacte, rijdende rugzak: Twingofans balen om stoppen productie

29 januari 2021 15:50 Aangepast: 29 januari 2021 18:33
Links: Jeannette, rechts: Audrey, beide Twingo-fans.

De Franse fabrikant Renault stopt met de productie van de iconische, compacte Twingo. Fans balen. "Ik heb zelfs een tattoo van het automerk."

In 1993 werd-ie geboren: een nieuwe kleine Renault. De Twingo werd al snel bekend als een compacte doch ruime stadsauto en kreeg vele fans. Nu de Franse fabrikant bekendmaakt te stoppen met de productie, zijn die fans verdrietig. 

'Mijn Twingo is heilig'

Audrey en haar Twingo. Audrey en haar Twingo.

Audrey (63) rijdt sinds 2001 in een Twingo: hij was haar eerste auto. Sindsdien heeft ze er al heel wat versleten. 

"Kom niet aan mijn auto, ik vreet je op. Mijn Twingootje is heilig. Ik heb nu een III GT, zwarte met oranje strepen, een stoere uitvoering, een collector's item met zijn lekkere 110 pk. De auto van mijn dromen.

Ik ben er zuinig op. Hij komt niet in de wasstraat, geen spráke van, hands only zeg ik altijd. Elke twee weken was ik hem zelf. Mensen moeten hem kunnen zien stralen." 

Lekker compact

"Dat Renault stopt met de productie, vind ik heel vervelend. Het doet pijn. Waarom ook? Het is zo'n leuke auto. Hij is zo compact, leuk ook als je ermee door de stad moet. Ik moest een keer ergens draaien op een smalle straat, aan een kant van de weg een terrasje, je zag die mensen denken: dat lukt haar nooit. Maar het lukte me, want ik had een Twingo. 

Het is bovendien een klein ruimtewonder. Er gaat zó veel in die auto, dat wil je niet weten. Laatst nog: een lattenbodem van 2 bij bijna 1 meter. Paste gewoon. Ik hoop dat de mijne nog heel lang meegaat. En dat ik hem heel houd. Vooral nu er geen nieuwe meer worden gemaakt."

'Ik heb zelfs een tattoo van het Renault-merk'

"Mijn twee Twingo's zijn mijn kindjes." "Mijn twee Twingo's zijn mijn kindjes."

Jeannette (43) kan niet zonder het merk Renault. Ze heeft twee Twingo's. "Die auto's zijn mijn kindjes."

"Ik denk niet dat er in Nederland een grotere Renault-fan rondloopt dan ik. Mijn vriend en ik hebben twee Twingootjes en dan nog een paar oude Renaults.

Ik vind het zonde en stom dat ze stoppen met de productie. Maar mijn Twingo's zullen er nog waardevoller en bijzonderder van worden; dat vind ik dan wel weer leuk. Niet dat ik ze ga verkopen hoor. Nee joh. Ik kan niet zonder."

"Dit moest op mijn huid." "Dit moest op mijn huid."

"Vroeger vond ik Twingo's altijd mutsige, truttige bakjes. Ik was stoer, zo'n auto paste niet bij me. Maar toen zag ik dat een vriend van me zijn Twingo helemaal had omgebouwd. Echt een toffe bak, ruim ook, reed goed; ik heb hem van hem overgenomen. 

Toen heb ik zelf nog aanpassingen gedaan. Mijn Twingo is behoorlijk verbreed, hij heeft brede velgen, is verlaagd, er zitten kuipstoelen in en een rolkooi, die gebruiken ze normaal altijd op het circuit voor als je over de kop slaat. Het is nu geen boodschappenwagentje meer. 

Het enige wat nog ontbrak, was een tattoo met een Renaultteken. Renault zit in mijn hart. Ik zeg altijd: als Renault ermee stopt, dan pak ik de fiets. Mij zal je niet in een ander merk zien rijden. Ik word zo blij van het merk, van de passie, van alle emotionele gebeurtenissen die ik heb meegemaakt met mijn auto's. Ik moest die liefde op mijn lichaam vastleggen. Er staat een vogeltje bij. Vogels staan voor vrijheid. Net als mijn Twingo's."

'Als kind wist ik al: ik wil een Twingo'

Justins liefde voor de Twingo begon al vroeg. Justins liefde voor de Twingo begon al vroeg.

Justin (20) was als kind al weg van Twingo's. Hij kon er niet aan ontkomen.

"Mijn vader reed in een Twingo, mijn oma ook, ik kon er eigenlijk niet aan ontkomen. We gingen naar autoshows, daar keken we altijd naar Twingo's, ik kon er mijn ogen niet vanaf houden. 

Het zijn kleurrijke auto's, sportief en schattig tegelijk. Een leuke rijbeleving. En dan al die ruimte! 

Het laatste model vind ik niet heel mooi: op zich ben ik er niet rouwig om dat dat straks niet meer wordt gemaakt door Renault. Maar ik ben wel benieuwd wat ze nog meer hadden kunnen maken, als ze niet waren gestopt."

Wereldje erachter

"Ik hoop wel dat het wereldje achter de Twingo levend blijft. Er zijn heel veel fanclubs, ik heb zelf ook een Facebookpagina waar fans zich kunnen verzamelen, we maken een leuk praatje, delen foto's, tips. Ik hoop dat dat blijft. 

Op mijn eigen Twingo RS Gordini Ph2 was ik al heel zuinig, die wordt al niet meer gemaakt, maar ik besef nu dat de Twingo wel langzaam gaat uitsterven. Pijnlijk hoor. Het is toch een stukje historie."

'Hij werd gewoon te duur'

Autodealer Rob van Helmond van Stern Renault Veghel zegt dat het nieuws over de productiestop voor hem niet onverwachts kwam. 

Als hij kijkt naar de afgelopen jaren, moet hij concluderen dat Twingo's steeds duurder werden, en daardoor bij hem in de zaak minder vaak werden gekocht. "Het was altijd een leuke startersauto, voor 10.000 euro had je een spiksplinternieuwe. En het is een leuke auto. We noemen hem altijd de 'rijdende rugzak'. Kan overal mee naartoe, en heeft veel ruimte."

Waar voor je geld

In 2011 en 2012 was de Twingo nog vrijgesteld van de wegenbelasting en de BPM-belasting (Belasting van Personenauto's en Motorfietsen). Toen die vrijstelling werd afgeschaft, werd de auto steeds duurder. "Nu kost een nieuwe al gauw zo'n 16.000 euro", zegt Van Helmond. "Dan gaan mensen toch eerder voor een Clio, dan krijg je toch meer waar voor je geld." 

Of er nu een run op de tweedehands-Twingo's gaat komen en de nieuwe auto's die er nu nog staan, weet Van Helmond niet. "Het kan maar zo zijn dat de echte liefhebbers nu nog snel een nieuwe kopen voor de komende jaren."

Van een waardestijging is geen sprake: dat duurt nog wel een aantal jaar. De Twingo is dan wel iconisch, maar nog geen oldtimer.

'Ik wil nooit meer anders'

"Ik wil nooit meer anders." "Ik wil nooit meer anders."

Voor Tessa (26) is de Twingo de enige echte auto. En ze hoopt er nog lang in te rijden. 

"Ik riep altijd: ik ga nooit in een Twingo. Ik vond het stomme auto's, een beetje saai. Maar ik ben er toch zo verliefd op geworden toen ik er voor het eerst in reed. Zo snel. Zo wendbaar. Zo praktisch. Zo ruim. 

Voor mijn exemplaar, eentje uit 2001, een metallic blauwe, rijd ik als het moet half Nederland door om de juiste onderdelen te vinden als er iets mis is. Ik hoop hem zo lang mogelijk in leven te houden."

Hoop

"Ik hoop ook niet dat ze gaan stoppen met het produceren van onderdelen. Gelukkig is de Twingo I heel veel gemaakt, dus er is genoeg op de sloop te vinden.

Stiekem hoop ik dat Renault de Twingo I nog een keertje opnieuw gaat maken. Misschien over een paar jaar. Dan koop ik er meteen een. Het is een iconische auto. Wie kent hem niet?"

Het duurt nog wel even... 

"De Twingo kwam op de markt in 1993 en dat was toen heel baanbrekend", laat een woordvoerder van de fabrikant aan RTL Nieuws weten. "Renault was de eerste fabrikant die zich stortte op de stadsauto. Het model bracht kleur in het stadverkeer. En het gezichtje is heel herkenbaar."

De reden dat de productie stopt, is een nieuwe regeling, waarschijnlijk vanaf 2025. Die gaat over nieuwe emissienormen en maakt het onaantrekkelijker om de auto te produceren en te (ver)kopen. Als die regeling er is, dan stopt Renault met de Twingo. "Maar dat duurt dus nog even."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore