Scholen dicht

Basisschoolleraren vrezen grote problemen: 'Leerachterstanden te groot'

19 januari 2021 07:33 Aangepast: 19 januari 2021 16:23
Kinderen werken thuis aan school. Beeld © Getty Images

Veruit de meeste basisschoolleraren zeggen dat hun school vrij probleemloos is overgestapt op thuisonderwijs. Desondanks verwachte ze meer problemen voor leerlingen naarmate de scholen langer dicht moeten blijven.

Dat blijkt uit een onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies onder ruim 1000 leerkrachten van de basisschool.

De basisscholen en kinderopvang blijven voorlopig dicht. Uit bezorgdheid over de Britse coronamutatie heeft het kabinet besloten de scholen in ieder geval niet voor 8 februari al te openen. En dat valt sommige ouders zwaar, zo is in deze reportage te zien:

Ook bij leerkrachten zijn er problemen. In het DUO-onderzoek geeft 30 procent aan dat het verzorgen van het afstandsonderwijs hen persoonlijk zwaar valt. Eenderde (34%) geeft aan dat het steeds moeilijker wordt om de leerlingen met afstandsonderwijs bij de les te houden.

Verder zegt eenderde van de ondervraagden dat er kinderen tijdens deze tweede lockdown helemaal uit beeld zijn. Dat zijn er overigens wel minder dan tijdens de eerste lockdown.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Pabostudenten helpen ouders met thuisonderwijs: 'Tijd voor actie'

Ruim 60 procent van de leraren verwacht grote problemen voor leerlingen als die pas na de voorjaarsvakantie weer naar school kunnen. Het gaat dan onder meer om achterstanden in de cognitieve ontwikkeling, leerachterstanden die te groot worden om nog in te halen, mentale problemen en onveilige thuissituaties.

Driekwart geeft aan dat de huidige situatie ten koste gaat van de zwakke leerlingen. Maar ook ruim de helft verwacht dat de huidige situatie ook ten koste gaat van de sterke leerlingen.

 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bonden roepen op: 'Houd bij hoeveel leraren met corona in ziekenhuis belanden'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore