Uitleg met cijfers

Druk, druk, druk op de weg: wie zitten er toch in al die auto's?

15 januari 2021 12:36 Aangepast: 18 januari 2021 10:20
Illustratief beeld van de A10 bij Amsterdam. Beeld © GettyImages

Oké, er staan weinig files en echt vaak op de rem drukken hoef je niet, maar om nou te zeggen dat het heel rustig is op de weg door de huidige coronalockdown, dat nou ook weer niet. Waar gaan we dan allemaal naartoe? En hoe gaat het met dat thuiswerken?

Wat je druk vindt, is natuurlijk relatief, maar op sociale media is op veel plekken te lezen dat mensen het toch flink druk vinden op de Nederlandse wegen. Zoals deze meneer:

De vraag is: heeft hij gelijk? Het antwoord erop komt in twee delen. Vraag 1: hoe druk is het precies? Vraag 2: hoe staat het met thuiswerken?

Cijfers Google

Om de eerste vraag te kunnen beantwoorden, kijken we naar de mobiliteitscijfers van Google. Want waar onze telefoon is, daar zijn wij. We vergelijken daarvoor de cijfers van nu, met de cijfers van de intelligente lockdown in het voorjaar van 2020. Die begon op 23 maart, en eindigde op 11 mei. Houd onderstaande grafiek er even bij als je verder leest:

Wat duidelijk te zien is aan de rode lijn, die aangeeft in hoeverre we naar werk reizen, is dat we na de start van de huidige lockdown in december flink minder naar werk gingen. Niet verwonderlijk, want heel veel winkels en andere plekken waar mensen werken, gingen dicht. Bovendien stond de kerstvakantie voor de deur.

Niet zo druk als voor start lockdown

Na de jaarwisseling nam het bezoek aan werk weer sterk toe, maar nog altijd niet tot het niveau van voor de afkondiging van de lockdown. Het is afwachten waar de stijging van de rode lijn stopt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Waarom mag de ene winkel wel openblijven en moet de andere dicht?

Maar we pakken nog weleens vaker de auto om ergens naartoe te gaan. De supermarkt bijvoorbeeld, of in het weekend naar het bos voor een wandeling. Of naar familie.

De oranje lijn in de grafiek geeft het bezoek aan supermarkten en de apotheek weer. Die zijn nu open, en voor de lockdown ook. Die lijn is duidelijk lager dan voor de invoering van de lockdown. Het is dus rustiger op dat gebied, maar niet per se rustiger dan tijdens de lockdown in het voorjaar.

Met z'n allen naar het bos

Ook de lijn die hoort bij 'retail en recreatie', de groene lijn, is een stuk lager dan voor de lockdown. Logisch, want niet-essentiële winkels zijn dicht, en voor de lockdown waren die open. Ook op dat vlak is het dus rustiger geworden, zelfs als we kijken naar de intelligente lockdown van april.

Maar we gaan toch wel met z'n allen naar het bos in het weekend? Dat doen we zeker. En dus wordt het nu vooral op specifieke plekken ontzettend druk. Zoals afgelopen week in Zuid-Limburg, toen daar sneeuw viel, te zien in onderstaande video:

Zijn er dan nog andere factoren waarom het toch druk lijkt op de weg? Jazeker. De winkels zijn dicht, maar dat betekent niet dat we niks kopen. Het vrachtverkeer neemt dus toe, want we bestellen ons een ongeluk. En het openbaar vervoer speelt een rol, want het vervoer met de trein of bus is na de start van de lockdown wel weer flink gedaald. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Mee met pakketbezorger Alieke: 'Bekaf, en dat voor 11,50 bruto per uur'

Dus het antwoord op de vraag 'Hoe druk is het nou echt?' luidt: als we kijken naar de Google-cijfers is het drukker dan aan het begin van de intelligente lockdown in april, maar wel degelijk wat rustiger als we het vergelijken met de situatie voor het afkondigen van de huidige lockdown. 

Hoe is het nou echt met het thuiswerken?

Dan even terug naar dat thuiswerken, want woon-werkverkeer levert uiteindelijk toch veel verkeer op. In het voorjaar tijdens de intelligente lockdown begonnen we heel drastisch met thuiswerken, zo is te zien aan de rode lijn. Ook tijdens die lockdown gingen we langzaamaan weer iets meer op pad richting onze werkgever, maar dat ging erg geleidelijk. 

Op dit moment zitten we met ons bezoek aan werk op het niveau van begin mei, toen bijvoorbeeld de kappers en schoonheidssalons weer bijna opengingen. Erbij gezegd moet worden dat we nog altijd ruim 30 procent minder naar werk reizen dan voor corona. En dus staan er ook geen files.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Marieke mag van haar baas niet thuiswerken: 'Durf er niets van te zeggen'

Toch is dat niet het idee van het kabinet, dat zou willen dat iedereen die thuis zou kunnen werken, dat ook zou doen. En dat gebeurt niet, blijkt uit cijfers van werknemersvakbond CNV. Sterker nog: bij meer dan een kwart (27 procent) van de mensen die thuis kunnen werken, vraagt de werkgever toch naar kantoor te komen, meldt CNV vandaag.

Vragenlijst CNV

Van alle 1200 ondervraagden in de enquête gaat 43 procent sowieso nog steeds (gedeeltelijk) naar kantoor. Een doorn in het oog van CNV-voorzitter Piet Fortuin. "Terwijl we met man en macht het virus proberen te bestrijden en de Britse coronavariant als een dreiging op ons afkomt, gaat een groot deel van de thuiswerkers nog steeds vaak naar kantoor. Thuiswerken is echter een quick-win om het virus te verslaan. We roepen iedereen op om hierin verantwoordelijkheid te nemen: werkgevers en werknemers. Werk echt zoveel mogelijk thuis."

Op de vraag: 'wie zitten toch in al die auto's?' is het antwoord dus toch gewoon: mensen die naar werk, en weer naar huis gaan. Want we werken echt niet zoveel thuis als afgelopen april.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore