Tijdwinst

'Ruzie bij NS over afschaffen fluitje van de conducteur'

13 januari 2021 07:36 Aangepast: 13 januari 2021 12:53
Archieffoto Beeld © ANP

Een fluitje van de hoofdconducteur als laatste waarschuwing, en de deuren van de trein sluiten. Zo gaat het al jaren, maar of het zo blijft? Vakbonden maken zich zorgen dat NS de rol van de hoofdconducteur wil verkleinen.

De directie wil dat op de zogeheten Airportsprinters tussen Amsterdam Centraal en Schiphol, die vanaf 2023 moet gaan rijden, niet de hoofdconducteur verantwoordelijk is voor het sluiten van de deuren vlak voordat de trein vertrekt, maar de machinist. Die zou dan ondersteund moeten worden door extra camera's.

Het is het begin van het einde voor de hoofdconducteur, waarschuwt de bond voor rijdend NS-personeel VVMC in Trouw. Volgens vakbond FNV zal het straks vaker voorkomen dat een trein een rood sein mist of zelfs een passagier meesleurt.

Tijdwinst

Die vrees is onterecht, reageert een woordvoerder van de NS. Het bedrijf gebruikt de komende jaren om uitgebreid te gaan testen, laat zij weten. Het systeem wordt bovendien al op andere plekken binnen en buiten ons land gebruikt, voegt zij toe. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoe treinen kijken op tv Nederland tot rust brengt: 'Yoga voor de ogen'

Met dit zogeheten technisch geleid vertrek (TGV) is volgens de NS tientallen seconden tijdwinst te behalen. En dat is nodig omdat de Airportsprinter op dit traject vanaf 2023 elke zes à negen minuten zal rijden - met tussendoor ook nog de Thalys, de Eurostar én de sprinters uit de rest van Noord-Holland.

Hoofdconducteur

De VVMC maakt zich zorgen over de werkgelegenheid voor hoofdconducteurs. Die functie 'zoals wij die nu nog kennen', zal verdwijnen, denkt voorzitter Wim Eilert, want de sprinter naar Schiphol is waarschijnlijk een proeftuin voor álle sprinters. Henri Janssen van FNV Spoor deelt die vrees.

Volgens de NS-directie is de angst van de bonden ongegrond. Tijdwinst boeken is op andere trajecten niet nodig, zegt de NS-woordvoerder, dus zijn er ook geen plannen om TGV elders in te voeren.

Het plan van de NS-directie ligt nu bij de ondernemingsraad en de bonden gaan ervan uit dat die een negatief advies geeft.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore