De politie is begonnen met het testen van blauwe zwaailichten voor agenten op de fiets. "Als politiebikers zijn we niet altijd goed zichtbaar", zegt politiebiker Nick Schuermans, initiatiefnemer van de proef.
Door die speciale verlichting op de fiets kunnen agenten veiliger en efficiënter te werk gaan, verwacht Schuermans.
De proef duurt vier maanden en loopt bij zes teams in de regio's Tilburg, Breda, Amsterdam, Groningen, Zoetermeer en Boxtel. Elk team krijgt de beschikking over vier fietsen met opvallende blauwe verlichting, als aanvulling op de normale fietsverlichting.

Voor de test heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een ontheffing verleend, omdat fietsen volgens de wet geen optische signalen en knipperende verlichting mogen voeren.
In tegenstelling tot motorvoertuigen van de hulpverlening hebben de speciale fietsen geen voorrang op andere voertuigen als de blauwe zwaailichten en sirenes zijn ingeschakeld. "We hebben afgesproken dat we terughoudend zijn bij het voeren van de blauwe verlichting, dus alleen als dat noodzakelijk is voor de veiligheid van het overige verkeer en die van ons", zegt Schuermans.

Agenten komen zijn volgens Schuermans in situaties waarin ze juist willen opvallen. "Optische lichtsignalen kunnen dan bijdragen aan een veiligere werkomgeving." Als voorbeelden noemt hij het verlenen van hulp bij een verkeersongeval of een spoedmelding op een donkere weg als voorbeelden.
Herkenbaar
"Als fietser ben je toch kwetsbaar in het verkeer. De speciale verlichting vergroot ook de herkenbaarheid, want blauw licht wordt direct geassocieerd met hulpverleningsdiensten."
Na de pilot wordt gekeken of de blauwe verlichting voor agenten te fiets landelijk kan worden ingevoerd.