Minder op pad

Mobiliteitscijfers van Google vergelijkbaar met eerste golf

29 december 2020 18:20 Aangepast: 29 december 2020 18:58
Beeld © ANP

Ons gedrag buitenshuis zit op het niveau van de eerste lockdown, blijkt uit mobiliteitsgegevens van Google. We zijn minder op pad en het bezoek aan winkels en recreatie was afgelopen week 51 procent lager dan in een normale week vóór de coronacrisis uitbrak. Een analyse van de laatste cijfers.

Google verzamelt mobiliteitsgegevens op basis van gebruikers die hun locatiegegevens hebben aanstaan. Dat blijkt een goede maat om te zien in hoeverre ons gedrag is veranderd. Als ons bezoek aan winkels of werk lager is, neemt de kans op een besmetting daar ook af.

De maatregelen van de overheid zijn er op gericht om contactmomenten te beperken. Want minder contactmomenten, is minder risico. De cijfers van Google geven ons een inkijkje in hoeverre dat beperken van contacten lukt.

Winkelstraten leeg

De lockdown en de kerstvakantie zorgen ervoor dat we minder op pad zijn dan normaal. De mobiliteitscijfers van Google tonen aan dat het bezoek aan bijvoorbeeld winkels en werk op een vergelijkbaar niveau liggen als tijdens de eerste lockdown van maart en april.

Het bezoek aan winkels en recreatie lag afgelopen week 51 procent lager dan in een normale week vóór de coronacrisis uitbrak. Zo’n laag weekgemiddelde is rond 30 maart voor het laatst gemeten.

Minder naar werk

De kerstvakantie zorgt er bovendien voor dat aanzienlijk minder mensen op hun werk verschijnen. Het kabinet riep meerdere keren op om vooral thuis te werken. De cijfers bleven lange tijd op 20 procent minder werkbezoek hangen. Dat terwijl in de eerste lockdown het aandeel op 48 procent lager dan normaal lag.

Alleen tijdens de herfstvakantie daalde het aandeel mensen op het werk enigszins. De kerstvakantie in combinatie met de nieuwe lockdownmaatregelen zorgen ervoor dat nu 45 procent minder aanwezigheid op het werk is. Dat is voor het eerst sinds half april. Het is interessant om te kijken wat er met de aanwezigheid op het werk gaat gebeuren als de kerstvakantie straks voorbij is: gaan mensen dan toch weer aan het werk of blijven ze, net als in maart en april, meer thuis?

Supermarkten massaal bezocht

Google kan niet zien met hoeveel mensen we kerst hebben gevierd, dus in hoeverre we ons daar aan de regels hebben gehouden, is niet op basis van de gedeelde gegevens te bepalen.

Daarnaast gaan de nieuwste data tot en met 25 december en weten we nog niets over tweede kerstdag. Wat wel goed in de data te zien is, is dat we in de dagen voorafgaand aan kerst massaal de supermarkt bezochten. Het bezoek lag 20 procent hoger dan in een normale week vóór corona.

Meer mobiliteit in België

Ook in onze buurlanden België en Duitsland is goed te zien dat mensen er minder op uit trekken. Zo trokken de supermarkten in België in de dagen voor kerst een kwart meer bezoekers dan op een normale dag voor de coronacrisis. In Nederland was het 20 procent drukker, in Duitsland 18 procent.

Het bezoek aan winkels en recreatie is vooral in Duitsland flink lager dan normaal. Daar lag het bezoek de afgelopen week 61 procent lager dan in een normale week. In Nederland is het bezoek ongeveer gehalveerd. België telt ook minder bezoekers (-38 procent), maar nog wel flink meer dan Nederland en Duitsland. Ter indicatie: in een winkelstraat waar voor corona 100 mensen liepen, lopen in Duitsland nu nog 39 mensen, in Nederland 49 en in België 62.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Werkgevers tegen verlengen kerstvakantie: 'Laat scholieren testen'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore