Sluwe manier

Vrouw rekent megabedrag van 364 euro niet af met handscanner bij Jumbo

23 december 2020 21:04 Aangepast: 24 december 2020 09:53
Plastic schermen in een Jumbo-filiaal. Beeld © ANP

Een 29-jarige vrouw uit Harlingen probeerde op een wel heel sluwe manier boodschappen van de plaatselijke Jumbo achterover te drukken. Ze 'vergat' maar liefst 364 euro aan boodschappen te scannen met haar zelfscanner.

De winkeldief had volgens de Leeuwarder Courant voor 142,24 euro aan producten afgerekend, goed voor 218 artikelen. Het personeel rook onraad, de vrouw moest haar tassen legen. Toen de producten nog eens werden gescand door het winkelpersoneel, stond er een bedrag van 506,25 euro op de bon. Diefstal van liefst 364 euro dus.

Vaste klant

Volgens de Leeuwarder Courant was de vrouw een vaste klant van Jumbo aan de Spoorstraat in Harlingen. Ze was vroeger zelf ook supermarktmedewerker.

De 29-jarige vrouw heeft een winkelverbod van twee jaar gekregen. Volgens de bedrijfsleider is er de laatste tijd een zogenoemde challenge onder jongeren in de Friese stad gaande om zo veel mogelijk blikjes en energiedrank te jatten. "Sindsdien zitten we er bovenop", zegt de bedrijfsleider tegen de Friese krant. Met camera's en undercoverbeveiligers wist de supermarkt de dief te ontmaskeren.

RTL Nieuws benaderde de bedrijfsleider maar die wilde vandaag de media niet meer te woord staan. "Hij is er moe van en wil nu rustig op de bank liggen", zegt een supermarktmedewerkster. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zelfscannen: geen lagere kosten, wel gemak voor de klant

Zelfscanner

Veel supermarkten hebben zelfscanners. Klanten scannen graag zelf omdat ze dan niet in de rij hoeven te staan. Uit een eerder onderzoek van Deloitte blijkt zelfs dat 10 procent van de supermarktklanten zegt te zullen overstappen als hun supermarkt zelfscannen zou afschaffen.

Het voordeel van zelfscannen voor de klant is vooral psychologisch, zei verkoopdirecteur Martijn Termaten eerder tegen RTL Nieuws. Zijn bedrijf levert apparatuur voor zelfscannen. "Je bent immers niet minder, maar juist meer tijd kwijt. Een caissière scant een product in 1,9 seconden, terwijl een consument er 7,8 seconden over doet."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore