Corona en kerstdrukte

Werken in de supermarkt: 'Meeste klanten blijven wél vriendelijk'

23 december 2020 16:27 Aangepast: 24 december 2020 13:48
Sara, Mo en Allisha werken alledrie bij de Deen in Amsterdam. Beeld © Esther Maas

Het was een bewogen jaar, zeker voor supermarktmedewerkers. Lege schappen, gedoe rondom de mondkapjesplicht, en nu nog eens een ongekende kerstdrukte. En klanten zijn niet altijd even vriendelijk. "Gisteren werd een man heel agressief omdat hij niet binnen mocht zonder mondkapje."

Dat vertelt Allisha (23) uit Edam. Ze werkt bij de Deen in de Rijnstraat in Amsterdam. RTL Nieuws sprak met haar en haar collega's Sara en Mo over hoe het is om nu in een supermarkt te staan.

Kassamedewerker Sara (19): 'Sommige klanten zijn best denigrerend'

"Het is vandaag echt heel druk, best wel een beetje overweldigend. Er staat een lange rij voor de deur en alle kassa's zijn open. Ik sta bij de mandjes, ik moet ze schoonmaken en aangeven aan de klanten die binnenkomen, maar het gaat super snel. Ik kan het allemaal maar net bijhouden."

Sara maakt vandaag de mandjes schoon en geeft ze aan de klanten die binnenkomen. Sara maakt vandaag de mandjes schoon en geeft ze aan de klanten die binnenkomen.

"Je hebt twee soorten klanten: de dankbare klanten, dat is veruit de grootste groep. Die zijn wél heel vriendelijk en blij met het feit dat ik de mandjes schoonmaak. En ze houden zich goed aan de regels. Maar er zijn ook mensen die al die regels maar irritant vinden. Die doen heel denigrerend. Niet alleen met woorden, maar ook met lichaamstaal: ze gooien de mandjes naar me terug in plaats van dat ze ze op een stapel zetten. Dat is wel vervelend om mee te maken."

"Toch ben ik heel blij dat ik hier sta. Mijn vorige baan werd een maand geleden opgezegd, en het is best moeilijk om werk te zoeken in deze tijd. Dus ik ben dankbaar dat ik hier zo snel aan de slag kon."

Supermarktbeveiliger Mo (32): 'Ondanks alles sta ik altijd lachend aan de deur'

"Het is behoorlijk druk, je ziet echt dat mensen aan het inslaan zijn voor de kerst. Gelukkig zijn mensen nu niet aan het hamsteren, zoals bij de eerste lockdown. Ik vond dat toen best beangstigend om te zien: dat mensen zoveel insloegen."

Mo staat altijd met een glimlach aan de deur. Mo staat altijd met een glimlach aan de deur.

"Maar vooral toen er een mondkapjesadvies kwam in de supermarkten, werd het heftig. Ik ben heel vaak uitgescholden en kreeg te maken met agressieve klanten die niet in het nut van de maatregelen  geloofden. Tsja, wat doe je dan? Ik heb gekozen voor een beroep waarin je kritiek kan krijgen, daar worden we op getraind. Dus ondanks alles sta ik altijd met een glimlach aan de deur."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Proef op de som bij de supermarkt: deze klanten dragen (g)een mondkapje

"Ook ik vond het wel een zwaar jaar. Je staat bij de deur, ziet de somberheid van de mensen op straat. Dat vond ik soms wel lastig. Maar de coronacrisis heeft ook mooie dingen gebracht. Zo heb ik met veel vaste klanten echt een band op gebouwd. Dan word je herkend op straat en groeten mensen me, ook als ik niet aan het werk ben. Dat zijn wel leuke momenten."

Hoofdcaissière Allisha (23): 'Als wij er niet staan, kun jij geen boodschappen doen'

"Het was best een zwaar jaar. Mensen zijn prikkelbaar, en dat doet ook wat met ons. Hoewel het grootste deel van onze klanten heel dankbaar is voor het feit dat we de regels zo goed opvolgen, zijn er ook mensen die het anders zien, en die mandjes en mondkapjes maar onzin vinden. "Gisteren werd een man heel agressief omdat hij niet binnen mocht zonder mondkapje. Hij begon te schreeuwen en te schelden naar mij en mijn collega's. Dat is wel heftig. Wij doen ook maar gewoon ons werk."

Allisha werkt al ruim 5 jaar bij de Deen in Amsterdam Allisha werkt al ruim 5 jaar bij de Deen in Amsterdam

"Ik ben er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee om mezelf telkens te verdedigen. We doen alles zo veilig mogelijk: we hebben een maximum aantal bezoekers, er hangen gratis mondkapjes voor de mensen die 'm vergeten en we maken de mandjes telkens schoon. Dat doen we niet alleen voor onszelf, maar ook voor de veiligheid van onze klanten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Supermarkten langer open om kerstdrukte te spreiden

"Ik ben op sommige momenten wel geschrokken van hoe agressief en denigrerend klanten zich kunnen opstellen. Telkens in discussie gaan over de maatregelen, of op je neerkijken omdat we maar een supermarktmedewerker zijn. Maar wij doen ook maar gewoon ons werk. En als wij hier niet zouden staan, konden jullie geen boodschappen doen."

"Ik ben wel wat harder geworden in het afgelopen jaar. Klantvriendelijkheid staat bij mij altijd voorop, maar dat mag ook van twee kanten komen. Maar vaak zijn mensen ook juist heel blij met ons, en dankbaar dat ze veilig hun boodschappen kunnen doen. En die waardering, dat is waar ik het voor doe."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore