Vlees op tafel

Kerstreclames supermarkten bomvol vlees: 'Het wordt alleen maar meer'

22 december 2020 14:34 Aangepast: 22 december 2020 15:57
De reclame van Dirk van den Broek. Beeld © RTL Nieuws

Bekijk reclames op tv en je ziet vlees, sla een folder van supermarkten open: vlees. Het is duidelijk: de supers willen dat er bij jou weer een flink stuk vlees op tafel staat met kerst. Vegetarische producten? In de reclames niet te vinden. "En het wordt alleen maar meer."

Als je niet wegzapt bij de start van een reclameblok, kun je er niet omheen. In de spotjes van Jumbo, Plus, Aldi of Lidl worden zonder uitzondering kleurrijke, sappige en grote stukken vlees opgediend. Albert Heijn doet het anders. In de commercial van AH wordt het stuk vlees alleen in de verpakking getoond. "Hiermee zet je echt iets bijzonder op tafel", is de begeleidende tekst.

'We gaan onszelf verwennen'

In de tv-reclames is het vlees een manier om het kerstgevoel in te brengen. Want emotie, daar draait het volgens retaildeskundige Paul Moers om in de kerstreclames van dit jaar. "Want we gaan onszelf na dit jaar ongelooflijk verwennen. De omzetten dit jaar zullen veel hoger zijn dan normaal. En daarin is vlees altijd belangrijk geweest."

Veel supermarkten tonen vlees in de reclames, zo is hier te zien:

Een screenshot uit de tv-reclame van Jumbo

Albert Heijn toont alleen het product in de winkel.

De kersttafel in de Lidl-reclame.

Bij Plus staat er kip op het menu in de reclame.

De reclame van Dirk van den Broek in een lokaal blad in Utrecht.

Denk je dat er na de reclames met vlees ook de vegetarische producten worden aangeprezen, dan heb je het mis. En dat verbaast Moers. "We worden verleid met vleesproducten, maar we worden niet verleid met lekkere vegaproducten. Terwijl die er wel steeds meer zijn. Sla het vegetarische kookboek van Ottolenghi maar open, je hebt vaak geen vlees meer nodig." 

'Kijk wat je kunt doen met groente'

Het klink allemaal wel logisch. Het coronajaar 2020 stond niet bol van de gezelligheid, en dus pakken we nu uit. Moers snapt het wel, en ook Anne Hilhorst van Wakker Dier snapt dat dit misschien niet hét moment is om te stoppen met vlees. "Maar het is wel het moment dat we weer meer tijd nemen in de keuken. Dan kun je dus ook kijken wat je allemaal kunt doen met groente."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vleesconsumptie stijgt voor tweede jaar op rij

De vraag is alleen: waarom zoveel reclame met vlees? Moers legt uit dat er altijd met vlees geadverteerd wordt, omdat vlees voor veel mensen de basis van de maaltijd is. En er wordt uiteraard geld mee verdiend. "Vlees is duur, het jaagt de omzet omhoog. En als de mensen dan toch binnen zijn voor het vlees, nemen ze de groente ook mee."

'Rollade en varkenshaas populair'

Brancheorganisatie CBL legt uit dat de supermarkten kiezen voor de reclames met vlees omdat uit onderzoek blijkt ruim de helft van de klanten behoefte hebben aan de 'klassieke kerstgerechten'. "Dat zijn bijvoorbeeld de gourmetproducten, maar ook rollades, garnalen, dat soort dingen. Ook feeststollen en ijsdesserts horen daarbij", zegt een woordvoerder. "Op de websites en in de winkel is veel inspiratie voor vegaopties te vinden."

Ook Jumbo laat weten dat bijvoorbeeld de rollade en de varkenshaas 'onverminderd populair zijn'. "Daar spelen we met ons aanbod op in."

Stuntjaar

Het steekt dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier. En het zorgde er zelfs voor dat ze zelf een reclame maakten tegen de vleespromotie van de supermarkten. Anne Hilhorst van de Wakker Dier zegt dat er al jarenlang een stijging in vleesreclames te zien is. "Dit is weer meer een stuntjaar dan het jaar ervoor."

Het spotje van Wakker Dier:

Het zal geen verrassing zijn dat ze het bij Wakker Dier graag anders zouden zien. Reclames voor vleesvervangers bijvoorbeeld. "Het maakt de supermarkten niet uit wat ze verkopen. Het zou een grote stap zijn als dat zou gebeuren. Want we weten dat promotie leidt tot grotere aankopen."

Kritiek op Allerhande

De eerste pogingen tot een vegetarische kerst werden twee jaar geleden al genomen door de Allerhande, een blad met recepten dat in de Albert Heijn gratis verkrijgbaar is. Maar die uitgave van het blad kreeg veel kritiek. "Helaas kunnen we niet iedereen blij maken", was de reactie van het blad toen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Teleurstelling over kersteditie Allerhande: 'Moeten we het hier echt mee doen?

Maar wat doen we er concreet aan? Retaildeskundige Moers heeft wel een idee. Hij wijst op een Engelse supermarkthouder, die zich realiseerde dat hij onderdeel van het probleem was. Wat hij nu doet, is de 'werkelijke prijs' van het product bij het product hangen, zodat de klant ziet wat het eigenlijk zou moeten kosten. Maar het product verkopen voor die prijs, dat dan weer niet.

'True pricing'

Hilhorst hoopt op het kabinet, een vleestaks bijvoorbeeld. Of, met een mooi woord: 'true pricing'. Met die term wordt bedoeld dat alleen milieukosten worden doorgerekend in de prijs van het product. "Dan wordt vlees echt een luxeproduct."

Ze heeft wel tips wat je kunt doen als je toch graag wil minderen met vlees, ook al is het na kerst. "Vervang de hamburger eens door een vegahamburger, en de vegetarische kipnuggets lijken ook veel op het originele product." Wakker Dier heeft de eigen website ook een aparte pagina met vegetarische recepten. En als je toch vlees wil eten: "Pak dan biologisch vlees, ook met kerst. Want we hoeven vlees niet te verbieden, maar we kunnen wel een stuk netter met dieren omgaan."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore