Yes We Can!-campagne moet zorgen voor sneller besluit over statiegeld blikjes
De Statiegeldalliantie hoopt dat de Nederlandse politiek snel een besluit neemt over statiegeld op blikjes. Daarom start het verbond een nieuwe campagne.
Die heeft de slogan Yes We Can! (can is het Engelse woord voor blikje). Volgens het verbond wil een overgrote meerderheid van de bevolking dat er statiegeld op blikjes komt, om te voorkomen dat die in de natuur of op straat belanden.
Meer zwerfafval
Naar verwachting beslist de politiek daar volgend jaar over. Dat duurt de alliantie te lang, omdat nu al zou blijken dat het aantal blikjes dat eindigt als zwerfafval sterk stijgt: in de afgelopen drie jaar met 19 procent, meldt het verbond op basis van tellingen van Rijkswaterstaat.

Statiegeld op blikjes (15 cent) vanaf 2022 onvermijdelijk
De campagne wordt gesteund door 151 gemeenten, bedrijven en organisaties in Nederland en België.

Opgestoken duim
Er is een campagnelogo ontworpen: een afbeelding van een blikje met een opgestoken duim. De achtergrond daarvan is aangepast en uniek voor elke gemeente, organisatie of bedrijf, meldt de Statiegeldalliantie. Die kunnen het gebruiken op hun eigen communicatiekanalen, of als affiches in gebouwen en op straat.