Toename zwerfafval

Yes We Can!-campagne moet zorgen voor sneller besluit over statiegeld blikjes

24 november 2020 09:13 Aangepast: 24 november 2020 09:29
Beeld © Patricia Rehe / Hollandse Hoogte

De Statiegeldalliantie hoopt dat de Nederlandse politiek snel een besluit neemt over statiegeld op blikjes. Daarom start het verbond een nieuwe campagne.

Die heeft de slogan Yes We Can! (can is het Engelse woord voor blikje). Volgens het verbond wil een overgrote meerderheid van de bevolking dat er statiegeld op blikjes komt, om te voorkomen dat die in de natuur of op straat belanden. 

Meer zwerfafval

Naar verwachting beslist de politiek daar volgend jaar over. Dat duurt de alliantie te lang, omdat nu al zou blijken dat het aantal blikjes dat eindigt als zwerfafval sterk stijgt: in de afgelopen drie jaar met 19 procent, meldt het verbond op basis van tellingen van Rijkswaterstaat.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Statiegeld op blikjes (15 cent) vanaf 2022 onvermijdelijk

De campagne wordt gesteund door 151 gemeenten, bedrijven en organisaties in Nederland en België.

Het logo van de Statiegeldalliantie-campagne. Het logo van de Statiegeldalliantie-campagne.

Opgestoken duim

Er is een campagnelogo ontworpen: een afbeelding van een blikje met een opgestoken duim. De achtergrond daarvan is aangepast en uniek voor elke gemeente, organisatie of bedrijf, meldt de Statiegeldalliantie. Die kunnen het gebruiken op hun eigen communicatiekanalen, of als affiches in gebouwen en op straat.

Wie betaalt de echte prijs van statiegeld op flesjes en blikjes?

De strijd tegen zwerfvuil levert helemaal niets op. Daarom zullen vanaf 2021 de frisdrankindustrie en de winkeliers eraan moeten geloven. En waarschijnlijk zijn zij ook degene die voor de extra kosten gaan opdraaien. Maar niet zonder slag of stoot.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore