8 weken thuisonderwijs

Vooral kinderen van laagopgeleide ouders hebben leerachterstand door corona

04 november 2020 15:52 Aangepast: 04 november 2020 16:00
Beeld ter illustratie. Beeld © ANP

Kinderen uit gezinnen met laagopgeleide ouders lopen de meeste achterstand op in hun ontwikkeling op school. Dat komt door het thuisonderwijs, concluderen onderzoekers van de universiteit van Oxford. Orthopedagoog Mariëlle Beckers kijkt niet op van die conclusie. "Laagopgeleide ouders kunnen hun kind vaak minder goed ondersteunen."

De universiteit deed onderzoek onder 15 procent van de Nederlandse basisscholen. Door de coronacrisis waren de scholen in Nederland van 16 maart tot begin juni acht weken dicht.  De onderzoekers gaan ervanuit dat er die periode 'weinig tot geen progressie' is geboekt.

'Laagopgeleide ouders hebben minder middelen'

Van de verschillen tussen kinderen met hoog- of laagopgeleide ouders kijkt orthopedagoog Mariëlle Beckers van Buro Bloei niet op. Haar ervaring is dat hoogopgeleide ouders meer middelen hebben om kinderen te ondersteunen. "En als het dan toch niet goed lukt, weten die ouders de hupinstanties vaak goed te vinden. Bij laagopgeleide ouders zien we dat ze het kind soms minder kunnen ondersteunen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Helft kinderen niet gemotiveerd om thuis aan school te werken'

Dat ligt volgens Beckers niet aan de inzet van ouders. "Ouders doen hun best, maar hebben het moeilijk. Laagopgeleide ouders hebben vaker zelf zorgen, zijn druk met werk, et cetera. En dan is er ook nog de praktische kant. Is er wel een computer voor het kind? Hoe groot is de woning? Is er wel een rustige plek in huis om schoolwerk te doen?"

'Weinig progressie'

De Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) kwam eerder dit jaar met cijfers waaruit bleek dat sommige leerlingen juist vooruit gingen toen de scholen dicht waren. Toch is ook de vereniging niet verbaasd door dit nieuwe onderzoek. "Het is niet verrassend dat er direct na een lockdownperiode gevolgd door de zomervakantie achterstanden ontstaan", schrijft ze in een reactie.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

1 op de 6 scholieren presteerde slechter na thuisonderwijs: 'Het was ellende'

Het probleem waar nu op gefocust moet worden is volgens Beckers de kloof tussen leerlingen onderling. "Als je een achterstand hebt, moet die eerst worden ingelopen. Het kan niet zo zijn dat de rest van de klas al doorgaat."

'Nog steeds rommelig'

Hoewel de scholen weer open zijn, duurt het nog wel even voordat de achterstanden zijn weggewerkt, zegt Beckers . Daarvoor is het nu nog te onrustig, omdat leerlingen en leerkrachten vaak afwezig zijn omdat ze ziek zijn of in isolatie moeten." Ook de AVS maakt zich hier zorgen over. "De capaciteit om achterstanden op te vangen en aan te pakken staat onder druk."

Volgens de AVS heeft het ministerie extra geld vrijgemaakt om het onderwijs weer op volle krachten te laten draaien. "Met het reeds bestaande lerarentekort wordt dat wel een uitdaging, maar de schoolleiders zullen zich blijven inzetten om zo goed mogelijk onderwijs te bieden."

School weer dicht na 63 coronagevallen: 'Dit is een brandhaard'

Begin dit jaar moesten leerlingen thuisblijven, onlinelessen waren de norm. Nu gaan de meeste leerlingen weer naar school, maar op verschillende plekken lijkt het toch weer fout te gaan. Deze school moest sluiten na tientallen coronagevallen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore