Ga naar de inhoud
Ruim 2000 winkels getroffen

Winkeliers moeten klanten wegsturen vanwege pinstoring: 'Dit is klap op klap'

Peter de Vries stond in de rij bij de Albert Heijn

De grote landelijke pinstoring bij Albert Heijn, Etos en Gall en Gall zorgt voor lange rijen en balende winkeliers. "We moeten vanwege corona al eerder sluiten en nu moeten we ook nog klanten die voor 80 euro drank willen inkopen, wegsturen. Dit is klap op klap", zegt winkelier Sander van de Gall & Gall Rotterdam.

Momenteel werkt KPN aan een oplossing. Het is nog niet precies bekend wat de oorzaak van de storing is waardoor 2000 winkels zijn getroffen en tot hoe lang deze ongeveer zal duren.

Landelijke
Lees ook:
Landelijke storing: pinnen onmogelijk bij Albert Heijn, Etos en Gall & Gall

De storing maakt ook online boodschappen bestellen via de website en app onmogelijk.

Pijn

Winkelier Sander runt de Gall en Gall aan de Jacob Catsstraat en baalt er goed van.

"Sinds vanochtend half negen heb ik al problemen. Bijna alle klanten betalen met de pin en door corona is dat alleen nog maar meer geworden: 85 procent van mijn  klanten pinnen. Vrijdag is altijd een drukke dag en nu hebben we dus al uren last van een storing."

Wegsturen

Hij en zijn collega's moeten nu klanten noodgedwongen wegsturen die niet kunnen betalen. "Ik heb gelukkig een pinautomaat om de hoek. Daar stuur ik veel klanten nu heen. Maar mijn collega's die dat niet hebben, moeten echt klanten wegsturen omdat ze niet kunnen betalen. Vooral in deze tijd waarin we door de coronaregels al om 20.00 uur moeten sluiten is het extra hard om een klant die voor 80 euro aankopen doet, weg te moeten sturen. Normaal zou ik tot 22.00 uur open zijn. Het scheelt allemaal omzet."

Lange rijen

Overal door het land doet mensen melding van lange rijen. Zoals Schiedammer Peter de Vries. Hij stond in winkelcentrum het Hof van Spaland  bij de Albert Heijn lange tijd in de rij.

"Ik dacht eerst toen ik aan kwam lopen, dit zal wel vanwege corona zijn. Maar personeel van de AH deelden ons mee dat er een grote pinstoring was."

Afstand houden

Volgens De Vries was het personeel heel goed bezig om klanten te instrueren afstand te houden. "Klanten werden ook uit de winkel gehaald en gevraagd om buiten te wachten, zodat de anderhalve meter beter gehandhaafd kunnen worden. Het werd goed geregeld."

Peter is naar de flappetap om de hoek gegaan. "Het duurde allemaal wat langer. Maar de weekendbooschappen zijn inmiddels binnen."