Teleurgestelde reizigers

Ik wil niet meer reizen dit jaar, hoe zit het nou met die reisvoucher?

16 oktober 2020 19:18 Aangepast: 16 oktober 2020 20:29
Archieffoto Beeld © ANP / Robin Utrecht

In eerste instantie accepteerden Nederlanders de reisvoucher. Maar nu ook in de herfstvakantie het advies is om zo veel mogelijk thuis te blijven, vragen teleurgestelde reizigers massaal hun geld terug. Bij de Consumentenbond kwamen de afgelopen twee weken veel meldingen binnen van mensen die hun voucher willen inwisselen voor geld.

Naar schatting staat er zo'n 450 miljoen euro aan vouchers van pakketreizen uit. Als dit jaar niet meer bestemmingen open gaan, dan loopt dat nog op tot 600 miljoen euro. Reisorganisaties pleiten daarom voor een voucherbank: een lening bij de overheid om alle vouchers te kunnen terugbetalen, zodat ze niet failliet gaan.

Want hoe moet het nou met al die reisvouchers? Vraag je je geld terug, of hoop je maar dat je nog op reis kunt met een voucher? Vier vragen en antwoorden over deze reisvouchers.  

1. Waarom geven de reisorganisaties niet gewoon direct geld terug?

Dat antwoord laat zich raden. Ze proberen zo te voorkomen dat ze in een klap alle geannuleerde reizen moeten terugbetalen. Dat zou ze in nog grotere financiële problemen kunnen brengen en zelfs kunnen leiden tot faillissementen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vliegmaatschappijen moeten vanaf oktober weer tickets terugbetalen

De ANVR, de vereniging van reisondernemingen, zegt dat reisorganisaties geconfronteerd worden met 'annuleringen op grote schaal'. "Terwijl zij voor deze reizen vaak al substantiële betalingen hebben gedaan aan vliegtuigmaatschappijen, hotels en dergelijke." Zo raken reisorganisaties snel door hun middelen heen.

"Als dit nog veel langer in dit tempo door zou gaan, kunnen reisbedrijven niet meer aan hun verplichtingen voldoen en moeten dan financieel onvermogen aanvragen bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden, met andere woorden: dan zouden ze failliet gaan." 

Reisorganisaties hebben daarom met elkaar afgesproken dat reizigers een half jaar na annulering, een verzoek kunnen doen om terugbetaling. Dat geld betalen ze dan uiterlijk weer een half jaar later uit. Voor de afgezegde reizen van de voorjaarsvakantie is het eerste halfjaar nu om. Daarom worden nu veel vouchers alsnog omgezet in geld.

Herfstvakantie in het buitenland? Deze mensen doen het toch

Ook al gelden er strenge maatregelen, deze Nederlanders kiezen er toch voor om er even tussenuit te gaan naar het buitenland. "We hebben er al zo lang op gewacht."

2. Oké, maar zo'n voucher moeten we dus accepteren? 

"Je mag een coronavoucher ook weigeren en direct je geld terugvragen. Ook als je de voucher in eerste instantie hebt geaccepteerd, mag je later geld terugvragen", legt de woordvoerder van de Consumentenbond uit.

Als je meteen je geld terugvraagt, moet je wettelijk gezien binnen veertien dagen je geld terugkrijgen. Wordt je reis geannuleerd, dan kun je de reis eventueel ook uitstellen of omboeken. 

3. En wat als ik mijn voucher nu toch wil inwisselen voor geld? 

Eerst probeerden mensen hun vouchers te gebruiken voor de zomervakantie en toen voor de herfstvakantie, maar nu denken ze: 'Misschien moet ik mijn voucher toch inwisselen voor geld'.  Dat is wat er nu massaal gebeurt, vertelt de woordvoerder van de Consumentenbond.

En dat kan. Zes maanden nadat je de voucher kreeg, kan je meestal je geld terugvragen. Dan moet je binnen 14 dagen je geld terug krijgen.

Dagelijkse update nieuwsbrief

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.

Consumentenbond: "Maak voor jezelf de afweging of je je geld nu terugvraagt", raadt ze aan. "Als je het geld hard nodig hebt, kun je het terugvragen. Maar als je niet erg omhoog zit en je het nog wel even kunt aankijken, kun je dat prima doen."

Ook Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) zegt: als je het kunt missen, accepteer dan een voucher. In het geval dat je geen geld terugvraagt, maar na twaalf maanden de voucher nog niet hebt uitgegeven, dan moet het geld automatisch worden teruggestort.

4. Maar wat als voor die tijd de organisatie failliet gaat? Ben je dan je geld kwijt?

Heb je een voucher, maar gaat jouw reisorganisatie failliet? Dan krijg je het geld terug van de stichting Garantiefonds. Want reizen die tot het einde van dit jaar worden geannuleerd, worden gecompenseerd met een voucher die gedekt is door de stichting Garantiefonds.

Vouchers voor pakketreizen van ANVR reisorganisaties zijn gedekt via het SGR-fonds. Dat betekent dat je ook als je reisaanbieder failliet gaat je geld terugkrijgt. De vouchers die je krijgt als je reis voor eind december wordt geannuleerd, zijn nog 12 maanden geldig na uitgifte.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Als corona opnieuw toeslaat, hoe zit het dan met mijn reisverzekering?

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore