'Gebeurt te vaak'

Charlotte moest 2,5 uur wachten op GGZ-crisislijn: 'Structureel onderbemand'

10 oktober 2020 16:28 Aangepast: 10 oktober 2020 18:31
Charlotte bij een demonstratie tegen de lange wachtrijen in de zorg Beeld © ANP

"Ik wil iets vertellen…", begint GGZ-activiste Charlotte Bouwman een videoboodschap op Twitter. Daarin vertelt ze dat ze vorige week opnieuw een zelfmoordpoging heeft gedaan. Bouwman heeft de crisislijn van GGZ nog gebeld, maar moest 2,5 uur wachten op een reactie. "Dit gebeurt te vaak. De crisisdienst is structureel onderbemand."

"Ik had dat een jaar en een paar maanden niet gedaan, dus ik baal er heel erg van", zegt Bouwman. "Ik schaam me en ben boos op mezelf, maar ik ben ook bang."

Het maakt haar angstig dat ze niet altijd kan terugvallen op de crisislijn van GGZ. Ze moest namelijk niet alleen lang wachten, maar kreeg ook een advies dat haaks staat op haar crisisplan voor dit soort situaties. 

Daarom besloot Bouwman aandacht te vragen voor de problemen bij de GGZ-crisislijn. Dit nummer kunnen mensen bellen die acute psychische zorg nodig hebben. Soms is een gesprek voldoende, maar er kan ook worden besloten iemand op te nemen.

Heb jij vragen over zelfmoord?

Stichting 113 Zelfmoordpreventie: bel 113 of 0800-0113 (gratis), of anoniem via de chat op de website 113.nl 

24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week

Bouwman is regelmatig goed geholpen, maar het gebeurt te vaak dat ze lang op een reactie moet wachten of het verkeerde advies krijgt. Ze dacht dat het misschien aan haar lag, maar ze bleek niet de enige. Voor haar initiatief Lijm de zorg, over hoe jeugdzorg en GGZ in Nederland beter kunnen, heeft ze een enquête uitgestuurd. Ze kreeg zo'n duizend reacties van mensen met soortgelijke ervaringen.

Aanklacht tegen systeem

Ze vond het best moeilijk om haar ervaring van afgelopen week te delen, vertelt ze aan RTL Nieuws. Maar ze hoopt hier anderen mee te kunnen helpen. Ze benadrukt dat het geen aanklacht is tegen de crisislijn waar zij contact mee heeft gehad, of de mensen die daar werken, maar tegen een systeem dat nu nog niet goed functioneert.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zorgen over mensen met psychische problemen: 'Ze raken in een isolement'

Ze kreeg eerder aandacht door haar protest bij het ministerie van Volksgezondheid. Al jaren kampt ze met suïcidale gevoelens, maar heeft meer dan 1000 dagen op de wachtlijst moeten staan voor hulp. "Ik vroeg toen aandacht voor drie punten: de wachtlijsten, dat er een helpdesk moet komen voor mensen die vastzitten in het systeem en de crisislijn", zegt ze.

Die laatste had ze vorige week nodig, toen ze merkte dat het de verkeerde kant op ging. Ze ging door een moeilijke tijd en voelde dat ze zichzelf aan het tegenwerken was. "Ik heb een deel van mij niet onder controle. Er is een deel dat dood wil en ik doe er alles aan om dat te voorkomen."

Charlotte wacht op psychische zorg, protesteert bij ministerie

Toen Charlotte Bouwman haar protest bij het ministerie begon, maakten we deze reportage over haar. Hierna heeft het meer dan 200 dagen geduurd voor werd geholpen.

Breien als afleiding?

Toen ze de crisislijn belde, was Bouwman nog niet suïcidaal. "Een gesprekje van 20 minuten of een half uur kan me dan echt helpen, soms kan ik dan de hele avond weer door." Na 2,5 uur ging het een stuk slechter met haar, en kon een hulpverlener niet meer tot haar doordringen. Ze vertelt dat de arts haar het advies gaf om te gaan breien als afleiding en hij wees haar op haar eigen verantwoordelijkheid in deze situatie.

"Voor sommige mensen zal dat advies helpen, anders zouden ze het niet zeggen, maar voor mij werkt het totaal niet", zegt Bouwman. "Ik moet juist kijken wat er in mijn hoofd gebeurt. Wat maakt het dat mijn gedachten zo zijn?"

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Blokhuis eist snellere hulp voor mensen met complexe psychische problemen

Reactie Nederlandse GGZ

"Het kan zo zijn dat als er veel meldingen tegelijk komen er enige vertraging optreedt. Over het algemeen worden de normen gehaald en hebben wij geen signalen van overbelaste of slecht bereikbare crisisdiensten", reageert een woordvoerder van de Nederlandse GGZ. "Onze leden streven ernaar om cliënten die via de huisarts bij de crisisdienst terechtkomen zo snel mogelijk te woord te staan en zo goed mogelijk te begeleiden. Daarbij gelden bereikbaarheidsnormen waar door de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd op wordt toegezien."

"Niemand sterft radeloos en eenzaam door zelfmoord. Dat is de ambitie die de Nederlandse ggz als een van haar belangrijkste speerpunten heeft. Onze zorgprofessionals en lid-instellingen zetten daarbij alles op alles om signalen van patiënten die suïcidaal zijn tijdig te herkennen door daar adequaat op te reageren.  Daarnaast zetten we ook in op preventie en werken we nauw samen met 113-zelfmoordpreventie."

Charlotte wil dat er iets verandert, dus binnenkort gaat ze in gesprek met de staatssecretaris van Volksgezondheid, Paul Blokhuis, over dit onderwerp. "Voor de wachtlijsten is nu veel aandacht gekomen, voor dit punt minder. Ik heb eerder gehoord dat er op het ministerie geen signalen zijn binnengekomen dat dit probleem er is. Maar als ik te lang moet wachten en een poging doe, dan ga ik daarna geen klacht indienen bij de inspectie."

RTL Nieuws aanmelden nieuwsbrief

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore