Half miljard bezuinigen

Duurdere kaartjes of minder ritten? 'Kaalslag openbaar vervoer dreigt'

07 oktober 2020 04:30 Aangepast: 07 oktober 2020 04:34
Ter illustratie: een lijnbus van vervoerder Qbuzz rijdt in de noordelijke provincies. Beeld © ANP

Het openbaar vervoer in Nederland moet volgend jaar een half miljard euro bezuinigen. Dat betekent hoe dan ook slecht nieuws voor de reiziger: die moet meer gaan betalen voor een kaartje of zal vertrouwde bus- en treinritten zien verdwijnen.

Daarvoor waarschuwen branchevereniging OV-NL en reizigersvereniging Rover in het AD. Op Prinsjesdag beloofde het kabinet juist om het ov tot 1 juli 2021 te ondersteunen met een beschikbaarheidsvergoeding van 740 miljoen euro.

Minder inkomsten

Omdat het kabinet mensen adviseert om thuis te werken en ook het (hoger) onderwijs op afstand plaatsvindt, blijft het aantal reizigers en dus ook de inkomsten van de vervoerders achter bij de situatie voor corona. Met de miljoenensteun wil het kabinet de vervoerder door de crisis slepen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Reizen met openbaar vervoer wordt langzaam weer wat gewoner

Die steun 'lijkt heel wat, maar betekent dat we als openbaar vervoer een half miljard euro moeten bezuinigen', vertelt Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL aan de krant. Volgens de koepelorganisatie dekt de overheidssteun slechts 93 procent van de kosten. Dat heeft pijnlijke keuzes tot gevolg: "Je kunt met 93 procent aan inkomsten niet 100 procent blijven rijden", legt Peters uit.

Efficiënter

Reizigers krijgen volgend jaar dus te maken met duurdere trein- en buskaartjes of het openbaar vervoer moet efficiënter worden. "Dat betekent dat treinen en bussen minder frequent gaan rijden of dat buslijnen moeten worden opgeheven of samengevoegd", vertelt Peters.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Anderhalvemetersamenleving: 'Aanpassingen ov kosten 1,2 miljard'

Reizigersvereniging Rover roept de overheid op niet rücksichtslos te snijden. "Die reizigers zijn tijdelijk afgehaakt. Zodra er straks een vaccin is, stappen vrijwel al die Nederlanders weer in", zegt Saskia Kluit, die binnenkort begint als nieuwe voorzitter van Rover.

Weinig vet op de botten

"Doordat het ov wordt aanbesteed is de sector al zeer efficiënt, bedrijven hebben weinig vet op de botten", legt Kluit uit. "Dus dan moeten de kaartjes duurder worden of dient er gesneden te worden in het aantal verbindingen. Voor reizigers is dat ontzettend slecht."

Gebruik jij de RTL Nieuws-app al?

Ja? Daar zijn we blij mee! Nog niet? Download ‘m hier voor Android en iOS.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore