Muizenkeutels

Pedro's restaurant werd als smerig bestempeld: 'Ik schaamde me kapot'

01 september 2020 11:34 Aangepast: 01 september 2020 11:50
NVWA doet controle op de Beverwijkse bazaar, waar eerder horeca werd gesloten wegens muizen Beeld © ANP

Vanaf vandaag zet voedselwaakhond NVWA de inspectierapporten van restaurants online. Zo kun je direct zien bij welke zaken problemen zijn geweest. Horecaondernemer Pedro Rötscheid weet hoe dit voelt: het slechte rapport uit 2016 van zijn zaak verscheen vorig jaar online. Toch juicht hij het nieuwe beleid van de NVWA toe.

Het rapport van de cafetaria de Spoorhut loog er niet om: het was 'ernstig verontreinigd met muizenkeutels' en de NVWA trof aangevreten etenswaren aan. De zaak moest zelfs een paar dagen dicht. Extra pijnlijk voor eigenaar Pedro: hij was wegens ziekte tijdelijk afwezig en liet de zaak door iemand anders runnen.

"Maar ik blijf eindverantwoordelijk", zegt Pedro. Hij besloot om zijn zaak weer helemaal zelf aan te gaan pakken. "Je voelt gewoon schaamte", zegt Pedro over het rapport. Hij heeft maatregelen genomen, zoals de muren dicht kitten tegen muizen en nieuwe koelkasten kopen. Ook heeft hij afscheid genomen van al het personeel. "Ik doe nu alles lekker zelf", zegt Pedro.

Netjes schoon

Sindsdien zijn er volgens hem geen problemen meer geweest. 'Bedrijf is netjes schoon', was ook de conclusie van de NVWA na vervolginspecties. Toch was het niet helemaal zonder schade: zijn cafetaria stond op de lijst van restaurants waar problemen zijn geweest, die onder andere via RTL Nieuws openbaar is geworden.

Toch is hij niet negatief over het plan van de NVWA om dit soort rapporten openbaar te maken. "Ik kan het alleen maar toejuichen", zegt hij. Volgens hem ben je als eigenaar simpelweg verantwoordelijk voor je zaak.

Zodra de inspectie met zo'n rapport komt, kun je als horecaondernemer volgens Pedro maar één ding doen: "Je verlies pakken en zorgen dat de boel zo snel mogelijk op orde komt. Je kunt de NVWA wel de schuld geven, maar je hebt toch met de volksgezondheid te maken. Helemaal in deze coronatijd."

Horeca vreest tweede dip na de zomer

Het is niet helemaal een verrassing, maar de cijfers zijn ongekend: de omzet van de horeca is in het tweede kwartaal meer gehalveerd.

'Digitale schandpaal'

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) sprak zich negatief uit over de 'digitale schandpaal' van het NVWA. Doordat lang niet alle restaurants worden gecontroleerd in deze coronatijd, vrezen ze voor willekeur. Bovendien kan één slecht moment een ondernemer nog lang achtervolgen, zegt de branchevereniging.

Pedro kan zich ook wel vinden in het standpunt van KHN. "In verhouding worden best weinig horecagelegenheden gecontroleerd. Dan heb je toch iets van oneerlijke concurrentie", zegt hij. "Alleen als ze elk jaar controleren, is het eerlijk."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Horeca niet blij met 'digitale schandpaal' voor vieze restaurants

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore