Het wordt waarschijnlijk een bijzonder gezicht vanmiddag in Den Haag. Zo'n 250 elektrische steps, skateboards, eenwielers en andere ongebruikelijke elektrische vervoersmiddelen rijden dan dwars door de stad.
Dat is eigenlijk verboden: deze elektrische voertuigen zijn in Nederland verboden op de openbare weg en dat is precies waar de naar verwachting 250 bestuurders tegen demonstreren.
'Overheid draalt'
In Nederland zijn de eisen om een nieuw vervoersmiddel toe te laten op de weg streng. Terwijl de voorstanders juist in elektrische steps een oplossing zien voor de overvolle wegen en fietspaden in de Nederlandse steden.
"Tegelijkertijd draalt de Nederlandse overheid en neemt maar geen besluit om de voertuigen toe te laten", zegt Nelson Hillebrand, de initiatiefnemer van de stoet.
"Het ministerie laat niks los en zegt telkens dat ze het aan het onderzoeken zijn. Ondertussen zijn wij het enige land in West-Europa waar deze voertuigen de weg niet op mogen. En dat is heel vreemd." Hillebrand vermoedt dat de terughoudendheid alles te maken heeft met het drama van de Stint twee jaar geleden in Oss.
Stint geschept door trein
Daar verongelukten vier jonge kinderen en raakten een vijfde kind en de bestuurster zwaargewond toen hun Stint, een elektrische bakfiets, niet stopte en werd geschept door een trein. Later rezen er vragen over hoe de Stint op de openbare weg was toegelaten.

Toch is het zeker niet zo vreemd dat Nederland aarzelt om dit soort voertuigen toe te laten, zegt de Delftse hoogleraar verkeersveiligheid Marjan Hagezieker. Ze maakt de vergelijking met de Noorse hoofdstad Oslo, waar er duizenden elektrische stepjes rondrijden.
Strengere regels
Recent onderzoek laat juist zien dat er daar met die stepjes ontzettend veel ernstige ongelukken gebeuren. "Daarom willen het ministerie en de gemeente Oslo de stepjes juist aan banden leggen. Ze vinden dat er strengere regels moeten komen."
Gevaar op straat: maatregelen deelsteps Parijs
Hoogleraar Hagezieker vindt de Nederlandse opstelling verstandig. "Je kunt het misschien niet tegenhouden, maar doe het met verstand."
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat weten dat er wel duidelijkheid aan zit te komen. Dit najaar zal de Tweede Kamer een eerste aanzet tot een nieuw toelatingsbeleid krijgen.