70 miljoen jaar geleden

Voor de eerste keer botkanker bij een dinosaurus ontdekt

04 augustus 2020 09:53
De centrosaurus zag er zo uit. Beeld © AFP

Canadese wetenschappers hebben bewijs gevonden dat ook dinosaurussen botkanker kunnen krijgen. Bij een dino werd een gezwel zo groot als een appel gevonden. Volgens wetenschappers een belangrijke ontdekking, ook voor mensen.

Wetenschappers onderzochten een fossiel van een centrosaurus die in 1989 was opgegraven in de Canadese provincie Alberta. Dat is een plantenetende dino, die zo'n 70 miljoen jaar geleden op aarde leefde.

Kuitbeen

De onderzochte dino was 6 meter lang. Het fossiel viel op door een afwijking van een kuitbeen. Wetenschappers dachten eerst aan een breuk, maar uit nieuwe scans blijkt het te gaan om een botkanker.

Volgens wetenschappers is het de eerste keer dat een kwaadaardige tumor bij dinosaurussen is vastgesteld.

Het bot van de dino Het bot van de dino

Dezelfde ziekten

Het onderzoek toont aan dat, ongeacht hoe groot of sterk dinosaurussen soms lijken, ze werden getroffen door dezelfde ziekten waar mensen tegenwoordig ook mee te maken kunnen krijgen, zegt paleontoloog David Evans van de universiteit van Toronto tegen persbureau Reuters.

Deze vorm van kanker komt in het algemeen voor bij botten die snel groeien. Zoals bij kinderen of jongeren. Wetenschappers vermoeden dat de dino deze vorm van kanker had,omdat deze dieren ook snel groeiden.

Overstroming

"Dino's lijken mythische beesten, maar ze waren ademende dieren die vreselijke verwondingen en ziektes konden oplopen", zegt Evans.

Waarschijnlijk is de dino niet overleden aan de kanker maar is de kudde waarin het dier leefde verrast door een overstroming.