T-Mobile-klanten boos

Waarom je altijd je telefoonrekening moet checken: '775 euro kwijt, pure oplichting'

29 juni 2020 07:51 Aangepast: 29 juni 2020 21:47
Beeld ter illustratie. Beeld © iStock

Kijk jij iedere maand op je telefoonrekening? Nee? Misschien is dat toch wel slim: Jesse Geboers kwam er zo bijvoorbeeld achter dat hij twee jaar lang betaalde voor allerlei spelletjes. In totaal is 775 euro afgeschreven, gewoon via zijn T-Mobile-abonnement. Er zijn meer mensen die op deze wijze veel geld zijn kwijtgeraakt. "Het klopt van geen kant."

"Pure oplichting", mailde Jesse naar de redactie, iets meer dan een maand geleden. "Helaas hebben ze me ook te pakken, maar voor een behoorlijk hoog bedrag."

Jesse stuurde deze mail naar aanleiding van een artikel van RTL Nieuws van eind vorig jaar. Daarin staat uitgelegd dat telefoonmaatschappijen klanten kunnen laten betalen voor allerlei diensten van ándere bedrijven, zoals een website die games aanbiedt. De betaling gaat gewoon via je telefoonrekening. Veel mensen hebben dat niet door.

Dagelijkse update nieuwsbrief

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.

Het gaat dus eigenlijk om een abonnement binnen een abonnement. 5 euro per week voor toegang tot een spelletjessite bijvoorbeeld. In principe moet je daarvoor als klant toestemming geven aan die derde partij, maar iets gaat daar mis: veel mensen zeggen dat ze plotseling betalen voor zo'n dienst zonder dat ze toestemming hebben gegeven.

Het internet staat vol met dit soort klachten. Een gedeelte valt te lezen op de website klacht.nl, specifiek over één bedrijf: Mobster Limited, dat onder andere de dienst 'Gamecraze' uitbrengt. Het gaat opvallend vaak om klanten van T-Mobile.

Klachten blijven binnenstromen

Toen RTL Nieuws eind vorig jaar een artikel publiceerde over deze praktijk, kwamen ook op de redactie veel mails binnen. In de tussentijd is er weinig veranderd: de klachten blijven komen.

Ook Jesse mailde dus naar de redactie. "Ik dacht: laat ik eens kijken wat mijn huidige verbruik is", vertelt hij. Hij viel van de ene verbazing in de andere. Op alle facturen van het afgelopen jaar bleken vreemde bedragen te staan, allemaal onder het kopje 'diensten mobiel internet'.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Check je telefoonrekening: voor je het weet betaal je voor een of ander spelletje

Hij schrok zich rot toen hij erachter kwam dat hij in de tussentijd 775 euro had betaald. "Een heel raar gevoel als je dit ervaart. Zo'n hoog bedrag stiekem afgeschreven, zonder dat ik hier ooit een akkoord op heb gegeven."

'T-Mobile doet er helemaal niets tegen'

Een T-Mobile-medewerker vertelde Jesse dat het ging om een spelletje genaamd Izeplay. "Ik had hier nog nooit van gehoord." Via Google kwam hij erachter dat veel meer mensen klagen over dit 'spel'. "Al jaren worden er mensen opgelicht en T-Mobile doet er helemaal niets aan", is Jesses conclusie.

Andere mensen reageren in soortgelijke bewoordingen. 'Dit is diefstal', klinkt het. 'Schandalig'. Wie zijn of haar geld terug wil, kan mailen naar een bedrijf op Cyprus. Op klacht.nl valt te lezen dat klanten vaak geen cent terugkrijgen.

Toezichthouders krijgt 'niet veel' meldingen

Hoewel er wekelijks nieuwe klachten op internet verschijnen, stappen maar weinig mensen naar de Autoriteit Consument en Markt, de toezichthouder op het gebied telecommunicatie. Een woordvoerder laat weten vorig jaar 'enkele meldingen' te hebben gekregen over deze partij, 'maar dat zijn er niet veel'.

"Ons advies aan consumenten die ongewild aan een abonnement vastzitten is om een klacht in te dienen bij hun eigen telecomprovider, daarover zijn afspraken gemaakt in een gedragscode (zie kader, red.)."

Gedragscode

Telefoonmaatschappijen hebben een gedragscode voor diensten van externe bedrijven. Daarin staat dat aanmelding door middel van 'stilzwijgend instemmen' niet is toegestaan. Voordat een abonnementsdienst start, moet de klant nog bevestigen. Dat kan via een sms'je of via het klikken in een 'bevestigingsscherm'.

De Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten heeft een 'Commissie Handhaving'. Bedrijven die diensten aanbieden en zich niet aan de regels houden, kunnen een boete krijgen. Consumenten kunnen alleen niet zélf naar deze commissie stappen met een klacht, ze moeten zich melden bij hun eigen provider.

Jesse heeft dat netjes gedaan: een klacht ingediend bij zijn provider. Hij heeft het geld niet teruggekregen. "T-Mobile ziet blijkbaar in dat het een scam is want ze vergoeden de laatste drie maanden, een bedrag van 82 euro. Je begrijpt dat ik hier niet mee akkoord ga."

'Geringe aantal klachten'

T-Mobile gaat niet in op de zaak van Jesse. Ze zeggen dat het meevalt met de praktijk die Jesse beschrijft en laten aan RTL Nieuws weten dat het 'in meer dan 99,9 procent' van de maandelijkse facturen goed gaat. "Ten opzichte van 2019 zien we van dit geringe aantal klachten ook nog een afname van ongeveer 30 procent van dergelijke cases."

Opvallend, want elke maand zijn er weer nieuwe klachten te lezen op internet.

Jesse stuurde een paar telefoonfacturen mee waarop de afschrijvingen van de diensten te zien zijn. Jesse stuurde een paar telefoonfacturen mee waarop de afschrijvingen van de diensten te zien zijn.

De woordvoerder stelt dat T-Mobile er alles aan doet om de klanten zo goed mogelijk te helpen 'in situaties waarbij klanten zich misleid voelen bij dergelijke diensten'. "Tegelijkertijd vinden we het belangrijk om te blijven benadrukken dat consumenten de facturen die zij voor abonnementen ontvangen, van welke dienstverlener dan ook, moeten blijven controleren. Uiteindelijk hebben zij zelf de verantwoordelijkheid voor het gebruik van deze diensten."

T-Mobile weigert Jesse zijn geld terug te geven, omdat ze niet kunnen controleren of Jesse gebruik heeft gemaakt van de dienst. Vreemd, vindt Jesse dat. "Ik doe toch zaken met T-Mobile? Ik heb niks te maken met die andere partij."

'Volgens mij klopt er niks van'

Jesse vraagt zich af waarom telefoonmaatschappijen - want ook andere providers staan dit toe - dit soort praktijken blijven toestaan. Zouden hier klanten blij mee zijn? Hij denkt van niet. Zeker niet als hij de dienst waar hij honderden euro's aan heeft betaald, een website met games, nog eens bekijkt. "Ik heb niet het idee dat ik op een koosjere, leuke webshop zit waar allemaal leuke spelletjes op staan. Volgens mij klopt er niks van."

Wil jij ook weten of jij betaalt voor zo'n dienst?

Check eerst je factuur. Staat daar iets als 'Diensten mobiel internet' of de code FTMSC? Dan betaal je voor een dienst. Ook sms-diensten van derde partijen staan op de factuur.

Zo kom je er vanaf:

Als je de dienst wilt stopzetten, of überhaupt wilt weten om wat voor dienst het gaat, moet je naar payinfo.nl. Deze website is veilig en een initiatief van alle partijen die betrokken zijn bij het aanbieden van sms- en mobiele internetdiensten in Nederland.

Als je je geld wilt terugvragen, dan moet je naar je provider of naar het bedrijf dat de dienst aan jou heeft verkocht.

Je kunt ook een blokkade zetten, zodat dit in de toekomst niet nóg een keer gebeurt. Dit kan bij je telefoonmaatschappij.

Is dit jou ook overkomen? Stuur dan je verhaal naar michiel.de.vries@rtl.nl.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore