'Oneerlijk'

Ballonvaart ligt stil: 'Waarom mogen vliegtuigen wel de lucht in en wij niet?'

10 juni 2020 16:04 Aangepast: 10 juni 2020 16:06
Een luchtballon in Leiden. Beeld © Getty Images

Door de uitbraak van het coronavirus ligt de ballonvaart volledig stil. Ondernemers zien hun winst in rook opgaan en zijn bovendien gefrustreerd omdat de rest van de luchtvaart wel weer mag opstarten. "Waarom mag een vliegtuig wel de lucht in en wij niet?"

In Nederland zijn ongeveer 230 ballonvaarders. Normaal gesproken loopt het seizoen van maart tot oktober, maar door de coronacrisis staan alle luchtballonnen al sinds het begin van het seizoen aan de grond. Sinds twee weken mag een piloot weer met zijn eigen huishouden varen of maximaal één persoon uit een ander huishouden meenemen, maar andere passagiers zijn nog altijd niet welkom.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hard werken en vrolijke mensen: het leven van ballonvaarder Jan Oranje

En dat heeft grote financiële gevolgen, zegt Pieter Kooistra van Noordelijk Ballonvaartcentrum in het Friese Joure tegen RTL Nieuws. "De ballonvaart is seizoenswerk. In de zomer bouw je reserves op voor de winter. Ons winterpotje raakt nu op en ons potje voor de volgende winter zal niet gevuld worden omdat we niet mogen varen."

Ook Daan van Loosbroek van Skyballonvaart in Tilburg zag zijn omzet opdrogen. "En de tweede dreun moet nog komen, want straks hebben mensen minder geld om te besteden aan dure dingen. Mensen zien nu ook geen ballonnen in de lucht, dus het leeft op het moment totaal niet."

Oneerlijk

Kooistra en Van Loosbroek vinden het 'oneerlijk en raar' dat hun ballonnen aan de grond moeten blijven, maar dat mensen vanaf 15 juni wel weer met het vliegtuig op vakantie mogen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Noodweer tijdens ballonvaart: 'Bestuurders moeten verplicht kijken naar weersverwachting'

"In beide gevallen ben je met een groep mensen bij elkaar op hoogte, maar tijdens een ballonvaart ben je in de open lucht waar het virus zich minder snel verspreidt. Waarom mag vliegen dan wel en een ballonvaart niet?", vraagt Kooistra zich af.

Geen uitzicht

Oneerlijk of niet, voorlopig is er nog geen zicht op een versoepeling van de regels. Volgens Monique Hoogeslag van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) heeft de branche onlangs voor de derde keer een protocol geschreven om tegemoet te komen aan de regels van het RIVM.

Dat protocol is gisteren bekeken door een crisisteam in Den Haag, maar het heeft nog niet geleid tot een conclusie. "Het probleem waar we tegenaan lopen is dat we in de lucht geen 1,5 meter afstand kunnen houden. Maar dat kan ook niet bij bijvoorbeeld de kapper", zegt Hoogeslag. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Overal 1,5 meter afstand, behalve in een vliegtuig: hoe kan dat?

Met extra maatregelen moet ook een ballonvaart veilig kunnen, vindt Hoogeslag. "We kunnen vooraf een gezondheidscheck doen, net als bij de kapper. En we kunnen een mondkapje verplichten, net zoals nu wordt gedaan in het openbaar vervoer en in vliegtuigen omdat mensen daar niet 1,5 meter afstand kunnen houden."

Plastic schermen in de mandjes, net zoals je die nu bij de kassa's in de supermarkt hebt, zien de ballonvaarders niet zitten. "Dat gaat ten koste van de veiligheid en de beleving", zegt Kooistra. "Tijdens een ballonvaart ervaar je een gevoel van vrijheid. Waarschijnlijk doe je het één keer in je leven. Het moet wel leuk blijven, er moeten niet te veel beperkingen zijn."

Geen compensatie

Wat de zaak volgens Hoogeslag extra frusterend maakt, is dat de ballonvaarders geen recht hebben op compensatie. Ondernemers moeten bij het aanvragen van compensatie een zogenoemde SBI-code opgeven, legt ze uit. "Wij vallen onder de rubriek 'personenvervoer in de lucht', maar onze code wordt niet genoemd in de compensatieregelingen. Misschien omdat onze branche maar klein is."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kamer wil alsnog advies deskundigen over besmettingsrisico vliegtuigen

Wat Hoogeslag ook vervelend vindt is dat in het buitenland al veel meer is toegestaan rondom ballonvaarten. "In België mogen bijvoorbeeld mensen van dezelfde 'bubbel' weer varen, zo lang ze maar een mondkapje en handschoenen dragen."

Dat er in Nederland nog geen uitzicht op versoepelingen is, maakt de situatie volgens Hoogeslag lastig. "Ze zeggen niet: vanaf 1 juli of 1 augustus mag het wel. Er is geen stip op de horizon."

Minder mensen

Kooistra en Van Loosbroek proberen ondertussen positief te blijven. Ze hopen dat op de korte termijn ook versoepelingen in hun sector mogelijk zijn. "Het zou fijn zijn als we vanaf 1 juli weer kunnen varen, al dan niet met beperkingen. Maar het kan ook 1 september worden en dan hebben we nog maar anderhalve maand van het seizoen", zegt Van Loosbroek.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ondernemers over versoepeling: er wordt gemeten met 2 maten

De ballonvaarders houden er beide rekening mee dat er dan minder personen mee de lucht in kunnen, bijvoorbeeld alleen mensen uit één huishouden. "Ik ga uit van 75 procent van wat we normaal maximaal toestaan", zegt Van Loosbroek. "Nog minder mensen meenemen, bijvoorbeeld maar 50 procent, is financieel niet haalbaar. Dat is ook niet veilig, dan moet je aanvullen met zandzakken vanwege het gewicht."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore