Vakantie verpest

Passagiers pissig: 'Transavia annuleert vlucht en laat me niet omboeken'

06 juni 2020 18:42 Aangepast: 07 juni 2020 06:07
Wilma kon haar vlucht met Transavia niet omboeken. Beeld © Eigen foto

Al maanden verheugde Wilma Kloot-Lievaart zich op de aanstaande vakantie naar Alicante. Tot Transavia haar vlucht annuleerde. Geen probleem, dacht ze, dan boek ik om. Maar dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan.

De tickets naar Spanje (à 1300 euro) waren al ruim een halfjaar geleden geboekt, zegt Wilma tegen RTL Nieuws. 

Verbazing

"Op donderdag 4 juni kreeg ik een mail dat de vlucht was geannuleerd. Zonder opgaaf van reden. Binnen een korte periode zou ik een voucher opgestuurd krijgen. Daarmee zou ik een latere vlucht kunnen boeken via hun site."

Omdat ze bij elk ticket een toeslag van 20 euro had betaald zodat ze binnen twee weken voor vertrek zou kunnen omboeken, ging Wilma alvast op de website kijken voor andere tickets. Wat schetste haar verbazing: via de site kon haar geannuleerde vlucht nog gewoon worden geboekt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vliegreizigers starten rechtszaak tegen KLM en Transavia om vouchers

Deksel op de neus

"Toen ben ik de klantenservice gaan bellen. Het duurde heel lang voordat ik erdoor was en in de tussentijd was de vlucht toch verdwenen. Maar voor dezelfde dag waren nog wel vluchten naar Alicante beschikbaar vanaf een ander vliegveld of op een ander tijdstip."

Toch kreeg Wilma van de helpdeskmedewerker het deksel op haar neus: haar vlucht mocht niet worden omgeboekt. "Ik mocht de reis wel opnieuw boeken, dan zou ik opnieuw moeten betalen. Mét de kans dat ook die vlucht zou worden geannuleerd."

Ze probeerde om te boeken via de website van Transavia: ook dat lukte niet. 

Niet vertrekken

Via de Facebookpagina van de luchtvaartmaatschappij kwam ze in aanraking met andere gedupeerden. "Toen kwam ik erachter dat er mensen waren die dezelfde vlucht hadden geboekt als ik in november, maar dan pas op 4 juni. Zij hadden betaald en kregen een uur later een mail dat de vlucht niet zou vertrekken."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Versoepeling reisadvies: Transavia gaat naar meer landen vliegen

Je geld kwijt

Dat ze waarschijnlijk niet op vakantie kan, daar is Wilma wel overheen. "Maar dat ze mensen laten boeken op een vlucht die al is geannuleerd, en ze dan een voucher geven, dat vind ik niet kunnen. Ik wil niet dat ze mensen bedonderen. Boek gewoon niet bij ze, je bent je geld kwijt."

Zelf wacht ze nu nog even af. "Het appartement dat we hebben geboekt, heb ik nog niet hoeven afzeggen. En wie weet, ik leerde ook een meisje kennen wiens vlucht was geannuleerd in mei en die nu een mail hebben gekregen dat-ie tóch doorgaat."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Brussel: klant mag tegoedbon weigeren na annuleren vlucht

Opschalen kost tijd

Na vragen van RTL Nieuws laat Transavia weten dat ze de instructies aan hun medewerkers van de klantenservice aanpassen. "Daarnaast ontvangen de passagiers van wie vanaf nu en in de toekomst de vluchten worden geannuleerd, de keuze voor een voucher of een refund."

Verder geeft de maatschappij toe dat de communicatie naar de klanten niet altijd vlekkeloos verloopt. "We werken er hard aan om iedereen zo snel mogelijk van hun voucher te voorzien. We realiseren ons dat dit consequenties heeft voor onze passagiers. Iets dat we liever niet willen en graag anders hadden gezien."

Transavia ziet ook in dat de capaciteit in de service centers momenteel achterblijft bij het aantal vragen. Die centers hebben de afgelopen weken met een minimale bezetting gedraaid, zegt de maatschappij, en het opschalen ervan kost tijd. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore